Dag 9: Rincón de la vieja - Samara - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 9: Rincón de la vieja - Samara - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 9: Rincón de la vieja - Samara

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

18 Januari 2020 | Costa Rica, Sámara

Na wederom niet zo'n geweldige nacht vanwege de wind staan om half 7 de koffers aan de deur en vertrekken we na het ontbijt om half 8.

Rincon de la vieja betekent hoek van de oude vrouw en is gebaseerd op een legende.
De dochter van het dorpshoofd was samen met een arme jongen. De vader van dat meisje keurde het niet goed en verbood dat toen. Toen zagen ze elkaar stiekem en toen haar vader daarachter kwam hebben ze de jongen in een van de twee kraters van de vulkanen die je hier hebt gegooid. Het meisje was toen heel verdrietig en heeft haar familie afgestoten en is toen boven bij de krater gaan wonen zodat ze toch dicht bij haar geliefde was. Omdat ze daar toen een beetje afgezonderd leefde wist ze heel veel van de planten, dieren en kruiden en als mensen in de buurt dan wat wilde weten of wat nodig hadden gingen ze naar "de hoek van de oude vrouw", vandaar uit is deze naam onstaan.

In het park van Rincón de la vieja gaan we een wandeling maken van ruim 2 uur. Het gebied hier is echt prachtig! Het eerste stuk is vooral door dicht begroeid bos en daarna komen we in meer open gebied. Het is vulkanisch gebied dus we zien ook kokende modderpoelen, kokende waterpoelen, veel zwavelafzettingen, andere vulkanische verschijnselen en we ruiken de zwavelgeur hier ook behoorlijk.
Tijdens de wandeling hebben we verschillende dieren gezien waaronder een soort kalkoenen, slingerapen, een valse koraaladder slang, een leguaan, veel vogels en vast ook nog andere dieren maar ik heb het even niet bijgehouden :) Wat heel bijzonder was om te zien was dat we een "brown vine" slang en een hagedis zagen die elkaar beet hadden en nog in gevecht waren met elkaar over wie wie op zou eten, maar waarschijnlijk zal de slang de hagedis opeten.

Net na 11u zit de wandeling erop en rijden we een klein uurtje naar onze lunchplek. We lunchen bij subway, doen boodschappen en rijden dan om 13.10u weer verder. Vanuit hier is het nog 2,5 uur rijden maar helaas stranden we in de file en doen we er iets langer over.

Tegen 16.45u komen we aan bij ons hotel. We zitten nu vlakbij het strand van Samara. Het hotel is prachtig, we hebben nieuwe kamers die pas afgelopen november klaar waren en we hebben een mooi zwembad! Ruud zwemt nog even en rond 19u gaan we eten. Tegen 22u gaan we terug naar de kamer.
Morgenochtend vertrekken we om 8u voor een boottocht op zee waar we dolfijnen en walvissen gaan proberen te spotten en kunnen snorkelen! Na de lunch zijn we vrij. In de avond kunnen we op een tour om schildpadden te zien die eieren leggen. Gisteren is er 1 gezien en de dag ervoor 3, maar het kan ook zijn dat we er geen zien. Ruud gaat sowieso niet en ik twijfel nog een beetje. We zullen zien!