Dag 3: Puerto viejo de sarapiquí - Tortoguero - Reisverslag uit Sarapiquí, Costa Rica van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 3: Puerto viejo de sarapiquí - Tortoguero - Reisverslag uit Sarapiquí, Costa Rica van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 3: Puerto viejo de sarapiquí - Tortoguero

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

12 Januari 2020 | Costa Rica, Sarapiquí

Om 6u gaat de wekker. We hebben allebei best goed geslapen dus dat is een goed begin van de dag. Om 7u staan de koffers aan de deur en zitten we aan het ontbijt. We hebben uitzicht op de prachtige tuin waar een schouwspel van allemaal vogels zich afspeelt. Het heeft vannacht en vanochtend nog enkele keren flink geregend maar nu is het gelukkig droog.
Om 8.15u vertrekken we richting Tortoguero. Onderweg krijgen we weer heel veel interessante informatie van Monica onder andere over Tortoguero. Tortoguero is het gebied waar de meeste regen valt in Costa Rica en de naam Tortoguero betekent plaats waar zich heel veel schildpadden bevinden. Deze schildpadden zijn er tussen juli en oktober en dus zien we deze helaas niet. Een schildpad is pas na 25 jaar geslachtsrijp en alleen de moeders komen dan terug naar het strand om eieren te leggen. Vervolgens moeten de baby schildpadden enigszins geluk hebben om te overleven voordat ze in de zee komen.
Mensen die hier wonen kunnen nooit in de zee zwemmen omdat dat verboden is als de schildpadden er zijn, ter bescherming en gezien er dan ook roofvissen in de zee zitten zoals barracuda's. De rest van het jaar is de zee te ruw en dat zien we vandaag goed! Vandaar dat voor export van hout in de jaren dertig nog kanalen aangelegd zijn tussen de wateren zodat het hout hierover vervoerd kon worden.

Bij Tortoguero hebben we kans op het zien van onder andere 3 soorten toekans, slingerapen brulapen en kapucijnapen, puma's, jaguar, boa constrictors, watervogels, black river turtle (rivierschildpadje), rode en groene ara's, dikke vette charlie (grote krokodil), otters en nog vele andere dieren zoals heel veel vogels etc.

Monica heeft in die 25 jaar dat ze hier woont nog nooit een jaguar gezien maar ze wil graag een jaguarmoeder met 2 baby's zien dus we moeten aan de bak vandaag en morgen! De lat ligt hoog!
We zullen zien.

We krijgen ook veel algemene informatie onderweg. Zo hebben veel mensen hier tralies voor hun ramen en vaak minstens een maar ook regelmatig meer hekken om hun huis. Dit is blijkbaar ook hard nodig omdat er veel criminaliteit is. Het gemiddeld salaris in Costa Rica ligt op $570 per maand terwijl levensonderhoud dus wel heel duur is, vergelijkbaar met Nederlandse prijzen.

Ook komen we langs verschillende begraafplaatsen en wat ons opvalt is dat bijna alle graven hier betegeld zijn met badkamertegeltjes. Schijnbaar is hier geen echte reden voor maar vinden mensen dit mooi. Omdat dit best duur is zijn veel mensen vaak afhankelijk van donaties van de kerk, buren of andere rijke mensen om dit te kunnen bewerkstelligen. Mensen die dat niet hebben worden gewoon in de kist in de grond begraven.

Tevens komen we langs enorme bananenplantages waar we veel uitleg over krijgen. Een tros bananen aan 1 boom kan wel 30 kg wegen! Om de trossen zitten (vaak blauwe) zakken die ervoor zorgen dat er een microklimaat ontstaat wat de groei van de bananen bevordert. Bomen worden met touwtjes vastgebonden zodat ze rechtop blijven staan. En voor diegene die wie is de mol vorig jaar gezien hebben, we zien ook verschillende rails waarover de trossen bananen vervoerd worden om vervolgens gesorteerd te worden in export, lokaal of varkensvoer.

Onderweg maken we een fotostop wanneer we een tweetenige baby luiaard spotten en kort daarna zien we nog een aantal kapucijnaapjes door de bomen springen maar helaas kunnen we niet stoppen en is het niet gelukt deze op de foto vast te leggen. Hierna arriveren we bij onze bestemming waar we de bus achterlaten en met onze koffers overstappen op een boot richting het hotel.
We moeten ongeveer een uur varen maar dat is absoluut geen straf want de omgeving is prachtig! Onderweg zien we o.a. slingerapen, krokodillen, groene ara's (!), een slangenhalsvogel met een visje en vele andere vogels. We zitten hier niet ver van Nicaragua af en zouden via de rivier daarheen kunnen gaan maar helaas komen we daar niet deze reis.

Rond 12u komen we aan bij onze accommodatie en hebben we eerst lunch. Bij de receptie en naast onze huisjes slingeren ook nog verschillende slingerapen rond, geweldig! Verder zien we hier nog groene ara's voorbij vliegen, een krab, een leguaan en hagedissen. Hierna hebben we even tijd en om 14.45u gaan we met de boot richting een dorpje aan de overkant van de rivier.
Dit dorpje ligt tussen de rivier en de zee in. Bij het strand van de zee leggen de schildpadden hun eieren, en de grootste schildpadden zijn wel 2 meter! We zien een replica op ware grote en ze zijn echt huge! Helaas zien we er geen in het echt.
Verder zien we hier wederom een stuk of 8 groene ara's overvliegen, fantastisch!
We lopen hier een uur rond en kijken hoe de mensen hier leven, heel bijzonder op een smal strookje land tussen de rivier en de zee in.
Rond half 5 zijn we terug bij de accommodatie en we gaan om 19u eten. De tuin bij onze lodges is echt geweldig, we zien elke 2 meter wel een slingeraap en zelfs een baby, en verschillende andere soorten dieren! We genieten optimaal!
Na het avondeten gaan we met een groot gedeelte van de groep nog een drankje doen bij het zwembad, erg gezellig!
Morgen gaan we om half 9 met de boot op zoek naar wilde dieren, heel veel zin in!

• 13 Januari 2020 - 17:23

Emile:

Wat weer een leuk verslag! Britt heb je Ruud nog niet in een boom zien slingeren? Hij is wel geen aap maar kan het wel proberen. Als jullie weer thuis zijn wil ik wel zien of hij het ook kan. Laat hem maar veel trainen. Als hij het kan als hij thuis is beloon ik hem met een banaan! Veel plezier en groetjes! Emile