Dag 6: Vinh - Dong Hoi - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 6: Vinh - Dong Hoi - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 6: Vinh - Dong Hoi

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

09 November 2016 | Vietnam, Vinh

Gisteravond hebben we lekker gedineerd en daarna hebben we met een gedeelte van de groep weer wat gedronken bij het barretje. Toen ik in korte tijd door drie muggen werd gestoken was het tijd om naar bed te gaan. Er zit hier niet veel kracht achter het water en voordat ik mijn haren gewassen had waren we weer een half uur verder. Dit is ook de reden dat veel mensen hier een soort watertonnen op het dak hebben staan om meer druk op het water te zetten.

Morgen kunnen we helaas niet naar de Phong Nha grotten waar we naartoe zouden gaan. Deze zijn jammergenoeg dicht wegens de hevige regenval. Je moet hier namelijk met een bootje naar binnen en omdat het water zo hoog staat kunnen we er niet in. Dit is jammer omdat dit de grootste grotten van Vietnam zijn, maar niks aan te doen. Het goede nieuws is dat we anderhalf uur later op kunnen staan.

Na een rustige nacht hebben we in het hotel ontbeten en zijn we vertrokken richting Dong Hoi.
Het eerste stuk rijden we helemaal langs de zee, de golven zijn hoog en er schijnt hier ook veel onderstroom te zijn op het moment.
Begin dit jaar is hier een grote milieuramp geweest doordat een Taiwanees bedrijf chemisch afval in de zee gedumpt heeft. Ten gevolge hiervan zijn er enorm veel vissen etc. aangespoeld en konden de mensen de vissen ook niet meer gebruiken om te eten.
Dit heeft ook een groot gevolg voor het toerisme in Vinh en voor de economie uiteraard. Het Taiwanees bedrijf heeft hier $500.000 voor betaald aan de lokale bevolking maar dit staat natuurlijk niet in verhouding met de schade die zij hiervan opgelopen hebben. Het duurt minstens 70 jaar voordat het ecologisch systeem weer enigzins genormaliseerd is.

Het is hier in de omgeving goed te zien dat het flink geregend heeft, het water staat hoog. Na ongeveer een half uur rijden komen we aan bij een lokale markt die we gaan bezichtigen.
Hier hebben we onze ogen uit kunnen kijken. Kippen die kaalgeplukt werden, honden die geslacht werden, levende vissen in een klein emmertje, padden die met poten vastgebonden zaten, levende vogels die aan elkaar gebonden zaten etc. Allemaal niet heel erg smakelijk, maar wel leuk om te zien hoe de mensen hier leven. Natuurlijk hadden ze ook 'normale spulletjes' op de markt zoals kleding en schoenen. Je kunt hier ook pakketjes kopen waarin 'kleding' en spulletjes zoals een (papieren) zonnebril, iphone, geld, horloge, kam, schoenen enz. zitten. Dit wordt meegegeven aan overleden mensen evenals ook nepgeld. Wanneer een man bijv. nog geen vriendin had worden er ook papieren vrouwen meegegeven wanneer mensen begraven worden.
Ik zal weer wat foto's toevoegen zodat jullie er ook een beeld van kunnen vormen.

Nadat we naar de markt zijn geweest zijn we verder gereden richting Dong Hoi. Onderweg hebben we heel wat waterbuffels in de rijstvelden gezien en weer beladen scooters. Bij 1 scooter zijn we gestopt om een foto te maken, deze man had namelijk 4! (levende) varkens op 1 scooter. Het kan hier allemaal.

Tevens was hier vroeger een schoonheidsideaal dat vrouwen zwarte tanden hadden. Dit deden ze door op betelnoot te kauwen en areca. Deze vruchten hebben we ook gezien. Tegenwoordig is het weer mooi dat vrouwen witte tanden hebben, maar er zijn nog wel vrouwen die zwarte tanden hebben. Vanuit vroeger werden areca en betelnoot ook gebruikt omdat dit de honger onderdrukt. Nu is gebleken dat dit ook heel erg ongezond is en hier kankerverwekkende stoffen inzitten.

Rond 15.30u zijn we aangekomen bij het hotel. We hebben een prachtig hotel met een zwembad aan het strand. Het heeft vandaag flink geregend maar bij aankomst in het hotel komt er zelfs een klein zonnetje door. We hebben nog een kleinigheidje gegeten aangezien we geen lunch hebben gehad en daarna hadden Ruud en ik besloten om nog even te gaan zwemmen. Het waait vandaag echter heel erg hard, waardoor we uiteindelijk ervoor gekozen te hebben om toch maar niet te gaan zwemmen. We hebben toen maar een dutje gedaan. De reis is tot nu toe erg mooi, maar ook wel vermoeiend. Tot nu toe elke dag vroeg op en wij zijn meestal een van de laatste die naar bed gaan (het is nu ook alweer bijna 24.00u).
Na ons dutje hebben Ruud en ik nog een massage gehad, deze was heerlijk! Nu zijn we weer ontspannen en hebben we weer energie voor de rest van de reis.

Morgen hebben we nog een rustige ochtend hier bij het hotel en om 12.00u vertrekken we hier weer. Op dit moment waait het nog erg hard en regent het flink, maar we hopen dat het morgen beter weer is!

We hebben in ieder geval een erg leuke groep en gelukkig gaat dit onder elkaar ook allemaal heel goed. Ik ben de jongste en de oudste is volgens mij 72, erg leuk en divers!
We hebben zelfs 1 wereldkampioene in de groep, Annie van der Meer. Zij is de enige vrouw ter wereld die meegedaan heeft aan een wedstrijd waar ze 518 km in 77 uur gelopen heeft en nog steeds is zij erg sportief en wandelt zij honderden kilometers. Ik ben dan dus wel de jongste, maar lang niet de fitste!

• 10 November 2016 - 14:14

Theo En José:

Hoi Britt,

Leuk dat we van afstand zo toch nog een beetje met jullie kunnen "meereizen". Wel valt het me tegen dat jij als jongste van het stel de reis vermoeiend vindt ....
    Geniet nog van de verdere trip en doe de groeten aan de medereizigers.
    We zullen jouw leuke verhalen blijven volgen.

Theo