Dag 5: Ninh binh - Vinh - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 5: Ninh binh - Vinh - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 5: Ninh binh - Vinh

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

08 November 2016 | Vietnam, Vinh

Om 6.30u werd er ouderwets op de deur geklopt om ons te wekken. Na een eenvoudig maar lekker ontbijt zitten we om 8.00u op de fiets om de omgeving te verkennen. De fietstocht was echt geweldig! Persoonlijk vond ik het nog mooier dan Halong bay, meer ook omdat het hier een stuk minder toeristisch is en je ook ziet hoe de lokale bevolking leeft.
Het was een fietstocht over barre weggetjes en dan te bedenken dat wij alleen met een fiets en misschien een rugzakje fietsen en de mensen hier enorm veel bagage op hun fiets hebben.
Dit gedeelte van Vietnam wordt een beetje gezien als Halong bay op land, en is dan ook prachtig. We hebben mensen op rijstvelden zien werken, kippen schoon zien maken (ik zal proberen de foto toe te voegen), bagage zien vervoeren, met bootjes over het water roeien en een indruk gekregen van de manier waarop mensen op het platteland leven. De meeste mensen waren ook erg vriendelijk en stonden ons te begroeten langs de weg.
Na de fietstocht van 1,5 uur zijn we kort naar het hotel gegaan om eventueel te douchen en de koffers in te pakken waarna we om 10.15u weer vertrokken om een boottocht te gaan maken.
Wat erg apart is, is dat bijna iedereen hier roeit met de voeten/benen.
Erg knap, ik zou het ze niet na kunnen doen. Het is wel handig aangezien ze hun handen dan vrij hebben en deze kunnen gebruiken voor andere dingen. We vaarden bijv. enkele keren door grotten, dan hadden ze de handen vrij om met de zaklamp te schijnen.
In de grotten hebben we heel wat vleermuizen zien zitten, het advies was dan ook om wanneer je naar boven kijkt in ieder geval je mond dicht te laten haha.
In het water hebben we prachtige lotusbloemen gezien.
Na de boottocht zijn we samen gaan lunchen.
Na deze lunch hebben we helaas afscheid moeten nemen van 2 personen van de groep, die naar huis gaan wegens omstandigheden.
Voordat we afscheid hebben genomen hebben we nog maar gauw een groepsfoto gemaakt.
Hierna zijn we vertrokken voor een lange rit naar Vinh. Onderweg hebben we flink wat regen gehad, maar daar hebben we dus gelukkig geen last van gehad.
In de bus krijgen we ook telkens veel informatie over de bevolking etc. wat erg interessant is.
Eerder heb ik er al een stukje over vermeld, maar nu hebben we het ook nog even gehad over de huizen hier.
De grond aan de kant van de weg is het duurste, vandaar dat mensen vaak minder brede stukken grond hebben en de huizen wel diep naar achteren gebouwd zijn. De wegkant wordt dan vaak gebruikt om een winkeltje te beginnen.
In de huizen ziten vaak alleen aan de voor- en achterkant ramen. Dit heeft ermee te maken dat wanneer mensen het perceel ernaast kopen, ze de huizen er vaak tegenaan bouwen en je dan ook niks aan een raam hebt wat daar zit.
Hier wonen vaak hele families in een woning. Vooral in steden zoals Hanoi wonen grote families op een klein oppervlak. Hier kan het zelfs voorkomen dat er meerdere families gebruik moeten maken van maar 1 wc en douche, waar ze dan allemaal een sleutel voor hebben en dus ook soms in de rij moeten staan.
Het is gebruikelijk dat zoons thuis blijven wonen bij de ouders en dat de vrouwen bij hun schoonfamilie gaan wonen. Daarom zijn gezinnen vaak blij als ze een zoon krijgen, zodat zij later kunnen zorgen voor hun ouders, maar uiteraard ook het doorgeven van de familienaam.
In Vietnam werd veel abortus gepleegd wanneer mensen erachter kwamen dat ze in verwachting waren van een meisje. Abortus is hier wel legaal, echter niet indien de reden het geslacht van het kind is.
Tegenwoordig is dit minder, maar het gebeurt nog wel.
Ook wordt er vaak abortus gepleegd wanneer een vrouw zwanger is voordat ze getrouwd is, aangezien dit hier niet geaccepteerd wordt.
Seks voor het huwelijk mocht voorheen niet maar wordt tegenwoordig door de vingers gezien.
Vrouwen moeten hier 18 zijn voordat ze mogen trouwen en mannen 20 jaar. Tegenwoordig trouwen de Vietnamezen echter ook steeds later.
Voor vrouwen is een leeftijd tussen de 24 en 28 gebruikelijk en voor mannen is dit tussen de 24 en 32.
Indien je nog niet getrouwd bent op die leeftijd zeggen ze hier dat dit "a piece of cake after christmas" is.
Wanneer mensen hier getrouwd zijn komen er ook vaak snel daarna kinderen.
Onze gids bijvoorbeeld is 37, is laat getrouwd (a piece of cake after christmas dus), hij was namelijk 36 toen hij trouwde en heeft nu een dochtertje van 2 maanden oud. Zijn vrouw is 10 jaar jonger en heeft hij leren kennen toen hij als patient in het ziekenhuis lag en zij zijn verpleegkundige was.

Vietnamese mannen hebben niet zo'n goede reputatie. Het is namelijk gebruikelijk dat mannen vreemdgaan. Dit noemen ze hier noodeling en is afkomstig van het feit dat mensen hier vaak rijst een en af en toe noodles. Daarnaast roken de mannen hier veel, drinken veel alcohol en slaan de vrouwen soms ook.
Dit is ook een reden waarom de vrouwen ook wel eens op zoek gaan naar een buitenlandse man.

Het schoonheidsideaal is hier trouwens ook wit (blank), net als in Thailand. Vietnamezen beschermen zich dan ook heel erg goed tegen de zon. Ze dragen bedekte kleding, lopen bijvoorbeeld met een paraplu en dragen hoedjes en extra grote zonnebrillen. Mondkapjes worden hier zowel als bescherming tegen de zon als tegen de vervuilde lucht gebruikt. Tevens zit hier bijna overal whitening in de cremes.

Na een lange rit komen we rond 17.30u aan in Vinh. Ons hotel ligt aan het strand en we hebben een zwembad, maar dit is niet verlicht helaas.
Om 19.30u gaan we eten en we zullen vandaag niet al te laat naar bed gaan. Morgenvroeg gaat om 5.30u de wekker en om 7.00u rijden we weer verder.

Ps. Als het goed is heb ik ook foto's toegevoegd aan de verslagen!