Dag 19: Can Tho - Ho Chi Minh - Amsterdam Schiphol - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 19: Can Tho - Ho Chi Minh - Amsterdam Schiphol - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 19: Can Tho - Ho Chi Minh - Amsterdam Schiphol

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

22 November 2016 | Nederland, Schiphol

Helaas is onze laatste dag in Vietnam alweer aangebroken. De tijd is voorbij gevlogen en we hebben genoten! Vandaag zouden we om 6.00u gewekt worden omdat we om 7.00u vertrekken, maar er is iets fout gegaan en de wake up call ging al om 5.00u af. Wij zijn gaan slapen omdat we er zeker van waren dat we pas om 7.00u hoefden te vertrekken, maar er waren er ook die al opgestaan waren en pas nadat ze gedoucht hadden erachter kwamen dat het nog zo vroeg was. Zij zijn hun laatste dag in Vietnam dus maar extra vroeg begonnen!
Om 7.00u lopen we vanuit het hotel richting de boot, waarmee we naar de drijvende markt gaan. Onderweg komen we een standbeeld van Ho Chi Minh tegen, waar we onze laatste groepsfoto maken. Vervolgens stappen we op de boot. We gaan zo vroeg omdat er vooral in de ochtend veel bedrijvigheid is op de drijvende markt en dit valt ook te zien. De boten hebben allemaal een stok voor op het dek met daaraan het product wat ze voorkopen, zoals ananas, uien etc. Veel mensen wonen hier op de boot, en op veel plaatsen hangt dan ook de was buiten. Omdat hier wat meer toeristen komen zijn de lokale mensen daar ook op ingespeeld en komen er ook kleine bootjes bij ons langs om drinken en kokosnoten aan te bieden. We varen een tijdje over de drijvende markt en gaan dan weer terug naar ons hotel, waar we kunnen ontbijten. Er zijn ook al mensen die voor ons vertrek hebben ontbeten, maar het grootste gedeelte heeft na de boottocht ontbeten.
Na het ontbijt worden de laatste beetjes in het koffer gestopt en maken we ons klaar voor vertrek.
Als alle koffers in de bus zitten rijden we weg uit de Mekong delta, terug richting Ho Chi Minh. Onderweg heeft onze Vietnamese gids Giang een leuke verassing voor ons, want van alle foto’s die hij tijdens de reis gemaakt heeft, heeft hij een videocompilatie gemaakt! Erg leuk! Voor diegene die deze willen zien om en indruk te krijgen van de reis de link: https://www.youtube.com/watch?v=v5qo0cB_nlI&t=686s

Hierna stoppen we bij ons laatste lunchadres. Het regent pijpenstelen en met een beetje moeite komen sommigen van ons dan ook enigszins droog aan ondanks dat de bus vlakbij geparkeerd is. We krijgen wederom een specialiteit van hier, de Mekong pannenkoek en een rijstbal, waarvan we ook te zien krijgen hoe deze gemaakt worden.
Na de lunch rijden we verder en onderweg krijgen we nog wat algemene informatie over Vietnam en doen we nog een rondje vragen en antwoorden.

In Vietnam zijn 28 nationale parken, hier zijn wij echter niet geweest. Er leven nog beren, olifanten, tijgers en neushoorns in Vietnam maar deze worden wel bedreigd. Er wordt veel gejaagd, vooral ook op de neushoorns om vervolgens de neushoorn te verkopen. Ook worden olifanten hier nog steeds gevangen gehouden door mensen om bijvoorbeeld hout te vervoeren.

Criminaliteit is er wel in Vietnam, maar er zijn geen bendes. Wel is er hier ook drugsgebruik, waarvoor ook afkickklinieken zijn opgericht. Ook gebeurt er hier verkapte prostitutie zoals eerder verteld bij de kapsalons en massages met happy ending. Aan alcoholgebruik zit hier geen leeftijdsgrens verbonden wat betekent dat iedereen van elke leeftijd legaal alcohol mag drinken. Ze zijn wel streng op het rijden onder invloed, dit kost dan minstens 18 miljoen dong (€ 750).
Sinds 2007 is er hier een wet ingevoerd waardoor het verplicht is om een helm te dragen op een scooter. Voor 2007 waren er jaarlijks meer dan 30.000 doden in het verkeer, tegenwoordig zijn dit er nog ongeveer 12.000 per jaar. Er zijn geen richtlijnen wat voor helmen ze moeten dragen, dus je ziet hier nog vaak dat mensen vooral kiezen voor een leuke helm, in plaats van een functionele helm.

Na ons vragen en antwoorden rondje nemen we afscheid van Giang aangezien hij ons helaas wat eerder gaat verlaten. Hij stapt uit de bus om vanuit daar een scootertaxi te pakken, aangezien zijn vliegtuig naar Hanoi eerder vertrekt dan dat van ons en wij nog een stop gaan maken in Ho Chi Minh.
In Ho Chi Minh maken wij nog een korte stop alvorens we verder rijden naar het vliegveld. Eenmaal op het vliegveld aangekomen nemen we afscheid van onze buschauffeurs en nadat Marie-Jose ons heeft geholpen met inchecken, ook van haar.
Natasja, Wilfred, Ruud en ik hebben samen ingecheckt, zodat we op onze terugvlucht bij elkaar konden zitten. Dit is gelukt, maar nadat Natasja en Wilfred tijdens de reis regelmatig aan elkaar gekoppeld zijn, zijn voor de afwisseling dit keer Natasja en Ruud als stel gekoppeld en Wilfred en ik. In het vliegtuig van Hong Kong naar Amsterdam zitten Wilfred en Natasja naast elkaar en Ruud en ik. Na een korte wachttijd vliegen we vanuit Ho Chi Minh naar Hong Kong en hier hebben we weer een overstap richting Amsterdam, welke weer vlot verloopt. In het vliegtuig naar Amsterdam hebben we geluk omdat het niet helemaal volgeboekt is waardoor we wat meer ruimte hebben. Sommigen hebben het erg luxe en hebben zelfs drie stoelen voor zich alleen. We slapen enkele uurtjes en de reis verloopt zeer soepel waarna we in de vroege ochtend landen op Schiphol. Bij het uitstappen van het vliegtuig merken we al dat we te maken hebben met hele andere temperaturen die we gewend zijn en ondanks dat we hierop voorbereid waren valt dit toch weer even tegen.
Bij de bagageband nemen we afscheid van de groep en nadat we onze koffers hebben gaan we vanuit Schiphol weer naar huis. Gelukkig hebben we dit keer geen files en verloopt alles vlotter dan op de heenweg!

We hebben weer een prachtige reis gemaakt en zijn weer heel wat ervaringen rijker!

• 01 December 2016 - 21:37

Magda Van Dijk:

Hoi Britt
    Ik heb geweldig genoten van onze vakantie , jouw reisverslag heb ik met plezier gelezen en uitgeprint . Ben er heel erg blij mee . Gaat mee op de plank reisboeken voor altijd!
    Lieve groet en nogmaals dank Magda

• 04 December 2016 - 12:26

Margriet :

bedankt voor je leuke reisverslag komt bij ons fotoboek.
    lieve groetjes van Ingrid en Margriet

• 07 December 2016 - 15:35

Joop Van Der Meer:

Britt, bedankt voor je reisverslag. Je hebt het netjes weergegeven.
    Kunnen we terug zien op een mooie drie weken.

Groetjes,

Joop en Annie