Dag 5: Tortuguero - la Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 5: Tortuguero - la Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 5: Tortuguero - la Fortuna

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

14 Januari 2020 | Costa Rica, Fortuna

We zijn wederom voor de wekker wakker maar dat is niet erg. Het is heerlijk om naar het geluid van de dieren te luisteren. Wat ik volgens mij nog niet vermeld had is dat we hier in de lodge geen ramen hebben, maar alleen gaas. Vandaar dat we volop kunnen genieten van de natuur. Ook vannacht zijn er verschillende flinke regenbuien geweest. Vanochtend ook nog 1 maar op moment van vertrek schijnt de zon en is het droog. Het kan hier van het ene op het andere moment gaan regenen maar gelukkig hebben we er nog geen last van gehad. En hoe kan de natuur anders zo groen zijn als er geen regen valt?
Onderweg met de boot zien we weer verschillende dieren zoals luiaards, apen, leguanen en vele vogels. Ook krijgen we nog even een fikse regenbui erover heen maar we hebben een dak op de boot en heel even zijn de zeilen omlaag gegaan zodat we droog zijn gebleven.
Rond 10u komen we aan bij de bus en na een toiletpauze vertrekken we voor een rit van ongeveer 1,5 uur naar onze lunchplek.

Onderweg krijgen we wederom informatie. Costa Rica heeft geen leger en het geld wat ze daarmee besparen wordt besteed aan het onderwijs en de gezondheidszorg.
In het onderwijs is er veel verschil tussen privé en openbare scholen. Er is leerplicht naar er wordt niet op gecontroleerd en ouders stimuleren onderwijs ook niet altijd. 7% van de bevolking is analfabeet.
Costa Ricanen zijn grammaticaal vaak slecht waardoor zij bijvoorbeeld ook vaak spraakberichten versturen in plaats van iets te typen via whatsapp.

Bij costa ricaanse wet is vastgelegd dat kinderen vanaf hun 18de voor hun ouders moeten zorgen. Als ze dat niet doen kunnen ouders hun aanklagen, Monica weet niet of dat ooit gebeurd is. Tevens krijgen ze hier vaak jong kinderen, tussen de 15 en 22ste levensjaar. Dat betekent dat je vaak ook op jonge leeftijd opa of oma bent. Ze krijgen hier gemiddeld 2 tot soms 3/4 kinderen. Het is hier vrij raar als je 1 kind hebt. Vroeger waren de gezinnen een stuk groter zo rond de 8 kinderen. Op het platteland zijn de gezinnen nog wel groter dan in de stad. Er is vrij weinig seksuele voorlichting. Ouders moeten toestemming geven dat hun kinderen seksuele voorlichting krijgen op school. De pil en condooms kun je wel krijgen in supermarkten. Abortus is bij wet verboden en hier staat een gevangenisstraf op.
Er zijn veel alleenstaande moeders maar er zijn wel een aantal regels waardoor mannen bijvoorbeeld alimentatie moeten betalen of niet zomaar het land uit mogen om bijvoorbeeld te voorkomen dat zij onder de alimentatie uit kunnen komen. Op het moment dat de man geen alimentatie betaalt, moet hij de gevangenis in.
De familieband is groot. Kinderen zijn snel onafhankelijk van ouders, ze worden maar kort behandeld als kinderen. Dus als kinderen bijv. 11 zijn, zijn ze al vrij volwassen hier.
De rolverdeling is heel traditioneel, vrouwen moeten zorgen en mannen bediend worden.
De gemiddelde maximale leeftijd van een man ligt rond de 75 en van de vrouw 85.

Een gedeelte van Costa rica is onderdeel van de blauwe zone, waar mensen wonen die over de 100 zijn. Zij hebben een bepaalde manier van leven waardoor ze schijnbaar zo oud worden.

Om half 12 stoppen we voor de lunch en na een uurtje rijden we door richting la Fortuna.
Na een stop bij de supermarkt arriveren we bij onze prachtige lodge! Bij aankomst zien we al meteen 11 leguanen in 1 boom (zowel mannetjes als vrouwtjes), een luiaard, een eekhoorntje, heel veel verschillende vogels en vast nog meer. We hebben allemaal een eigen huisje en voor ons huisje is een bananenplant met een bloem eraan, prachtig! Het mooiste is nog wel dat deze regelmatig kolibries aantrekt, een schouwspel recht voor onze neus! Geweldig! Met een beetje geduld is dit ook nog vastgelegd op de foto!
We zitten trouwens aan de voet van de vulkaan maar helaas zien we deze nu niet door bewolking die er hangt. Hopelijk morgen wel!
We hebben totdat het donker werd de hele tijd dieren bekeken in de tuin van de lodge, echt geweldig!
Hierna even rustig aan en om half 8 zijn we richting restaurant gegaan om gezamenlijk te eten waarna we rond 22u terug zijn bij de lodge en daarna naar bed gaan. Morgen vertrekken we om 8u voor een boottocht op de rivier. En uiteraard hopen we de vulkaan dan te zien!

• 15 Januari 2020 - 22:25

Peter :

Het lijkt wel of jullie op vakantie zijn in een dierentuin. Leuk om te lezen hoe jullie genieten. Al veel gezien en nog niet halverwege de reis, dus nog veel plezier en we lezen de verslagen wel!