Dag 23: Te Anau - Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 23: Te Anau - Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 23: Te Anau - Milford Sound

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

04 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Om 5 30u gaat de wekker en om 6.15u vertrekken we richting Milford sound. Dit is een kleine 2 uur rijden en we moeten op tijd aanwezig zijn voor onze boottocht van 9u. We hebben gelezen dat we het beste in de ochtend kunnen gaan i.v.m drukte in de middag van bussen die af en aan rijden en dus moeten we er iets voor over hebben. Alleen al de weg naar Milford sound toe is echt adembenemend mooi!! Heel indrukwekkend. Hier zijn veel diepe U-dalen, uitgesleten door gletsjers. De zon die nog laag staat en erop schijnt geeft het een magische tint.
Dan rijden we de bocht om en rijden we de file in om 7.15u 's ochtends. We hebben geen idee wat er aan de hand is maar zien een aantal mensen lopen dus wij gaan ook kijken wat er aan de hand is. Je weet maar nooit of we iets kunnen betekenen. Er staan niet heel veel auto's voor ons dus we zien al vrij snel waarom er file staat. Er ligt een gigantische boom over de weg heen die afgebroken is. Gelukkig is er geen auto bij betrokken. Alle mensen hebben de krachten gebundeld en door samen te werken wordt er vrij snel een stuk weg vrijgemaakt. Bijzonder wat een aantal mensen samen kunnen als de krachten gebundeld worden!! Dan is een weghelft vrij en kunnen we gaan rijden. Wat een begin van de dag.
We komen desondanks ruim op tijd aan en om 9.00u vertrekt onze boot. De ochtendzon is prachtig en het is droog, ondanks dat het erom bekend staat dat het hier enorm veel regent.
Het begin is erg mooi, met Mitre peak.
Echter de boottocht valt ons alle vijf wel een beetje tegen. Het is mooi, maar niet heel bijzonder. De weg ernaartoe is wat ons betreft veel mooier en deze mag je echt niet missen.
Daarna rijden we op ons gemak terug om te genieten van de omgeving. Onze eerste stop is bij "The Chasm". Dit is een korte wandeling van 20 min. Hier kun je een waterval zien en zien hoe het water zich een weg heeft gebaand en ook potholes heeft gevormd, erg mooi.
We rijden verder en onderweg zien we een kea!!! Dat is een soort papegaai, de enige bergpapegaai ter wereld. Een enorm grote ook! Het lijkt meer een combinatie van een roofvogel en een papegaai. Prachtig, als deze vliegt zie je dat de onderkant oranje is.
Even verderop zien we weer een kea. We volgen deze even maar het zijn enorm slimme beesten en er staat overal dat je ze niet mag voeren. Echter als je de auto open maakt moet je zorgen dat je die heel snel weer dichtmaakt of hij kruipt gewoon de auto in. Iedereen is op zijn hoede maar de kea is slim en bij een camper staat de deur open. De kea gaat de camper in en je gelooft het niet, maar komt even later weer met een stokbrood de camper uit!!! Iemand probeert dit stokbrood nog af te pakken maar dan wordt de kea agressief en dus gaat hih er met het stokbrood vandoor.
We stoppen nog op enkele plekken, onder andere bij mirror lakes. Korte stop, maar erg mooi! Het water is hier zo helder dat we de eendjes met kuikentjes kunnen volgen als ze duiken.
Verder hebben we bij elke stop plus minus 50 zandvliegen opgepikt en een gevecht gevoerd in de auto totdat het aantal gereduceerd was tot 0. Handafdrukken staan overal en de zandvliegenspray draait overuren. Wat een vervelende beesten!
Net na 15u zijn we terug bij ons appartement en niet veel later gaan we Te Anau verkennen. Hierna gaan we terug naar de kamer en om 19.30u gaan we eten.
Rond 22u zijn we terug en we gaan zo een keer slapen.
Morgen, op pap zijn verjaardag, gaan we richting Dunedin, waar we ook op familiebezoek gaan bij Julie, Eric en de kinderen.

• 04 Januari 2019 - 11:59

Willy En Joop K:

Een berichtje voor Peter:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een heel goed en gezond jaar toegewenst. Bijzonder om dit aan de andere kant van de wereld te vieren!! Heb een heel goede tijd met elkaar.

• 04 Januari 2019 - 13:04

Bert En Anneke:

Leuk die verhalen t lezen. Nog nooit van en kea gehoord. Peter, ook van ons gefeliciteerd en ook de felicitaties voor de rest van de familie.

• 05 Januari 2019 - 08:09

Corine:

Van harte Peter! Maak er weer een mooie dag van met elkaar daar in NZ!