Dag 10: Tongariro Alpine Crossing - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 10: Tongariro Alpine Crossing - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 10: Tongariro Alpine Crossing

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

22 December 2018 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Vanochtend zijn we rond 5.15u opgestaan en net voor 6 uur vertrokken richting onze shuttlebus naar Tongariro. Rond 7.45u zijn we begonnen aan een wandeling van 19,4 km. Voor Sjors is dit helemaal geweldig, als geoloog een wandeling over 3 vulkanen.
Voor de wandeling is het belangrijk dat je goed voorbereid bent op alle weersomstandigheden, maar ook voldoende spullen zoals eten, drinken en wc papier bij hebt. Het eerste stuk is goed te wandelen, soms wat klimmetjes maar een goede afwisseling tussen klimmen en vlak lopen. Hier is het mistig en we weten niet wat de rest van de dag ons gaat brengen. De weersvoorspelling is matig, maar als het goed is klaart het rond de middag wat op. De windsnelheden op de top kunnen tot wel 75 km/uur bereiken.
Ruud, Sjors en ik lopen nog +- 600 m extra naar wat watervallen, we zijn nog fris en fruitig. Pap en mam lopen rustig door.
Na een toiletstop staat er een bordje dat als je je niet goed voelt of de weersomstandigheden niet goed genoeg zijn, je hier nog om kunt draaien. Je hebt op dat moment echt pas een makkelijk stuk gehad.
Wij lopen door. De omgeving is prachtig. Dan komen we bij een lang vlak stuk, wat ik wel een beetje op een maanlandschap vind lijken.
Vanuit hier denk ik mount Ngauruhoe (mount Doom voor mensen die Lord of the rings hebben gezien) te zien, maar ik ben er niet zeker van want hij ligt helaas in de wolken.
Daarna moet de pittigste klim nog komen! Vanuit hier gaan we namelijk de Red Crater op en dat is een behoorlijk, pittige, steile klim op een slecht pad. Het eerste stuk gaat nog enigzins, we komen dan op een uitzichtspunt waar we wat foto's maken en waar het behoorlijk hard waait!! Hier zou het best wel eens 75 km/uur kunnen waaien! Door de wind is het ook behoorlijk koud. Na een aantal foto's beginnen we aan onze echte klim.
Niet heel lang, maar wel heel pittig! Mam en ik hebben het er niet zo op, voor mensen met hoogtevrees is dit bijna niet te doen. Er is geen aangelegd pad dus loop je op losliggende stenen, het is smal en het waait heel hard. Gelukkig is dit maar een relatief klein stukje waarna we de Red Crater bereiken. Hier hebben we werkelijk een prachtig uitzicht! Ook klaart het op, mount Ngauruhoe is helemaal te zien en het is prachtig!!! Wat een adembenemend uitzicht! Na heel veel foto's (volgens Ruud té veel), gaan we verder.
Dan begint de afdaling. Een flinke, ook zonder duidelijk pad, maar beter te doen dan omhoog! Sommigen denken hier snel vanaf te kunnen gaan maar de meesten glijden dan ook uit. Wij doen het rustig aan en hebben wandelstokken bij (voor pap, mam en mij een musthave voor dit stuk!), maar desondanks presteren mam en pap het toch een uitglijder te maken. Gelukkig heel rustig en dus staan ze gewoon op en kunnen ze weer verder. Bij de afdaling hebben we zicht op prachtige meren met hele bijzondere kleuren!! Optimaal genieten dit!!!
Hierna hebben we nog een stuk afdaling en daarna begint mam last te krijgen van haar knie. We zijn dan op de helft van de wandeling. Er is hier echter geen echte mogelijkheid om te stoppen. Indien het echt niet gaat, kun je het alarmnummer bellen en word je met de helikopter er vanaf gehaald.
We lopen door en het gaat nog wel. We hebben een prachtig uitzicht, de lucht is helemaal opgeklaard en we zien zelfs lake Taupo liggen!
We hebben nog een flinke afdaling voor de boeg, maar het meest pittige stuk hebben we toch echt gehad!
Voor mam is het, gezien haar knie, een nadeel dat we met name nog afdalen. Ze krijgt het steeds lastiger en als we nog een kilometer of 6 moeten heeft ze het heel zwaar. Ruud en Sjors lopen vooruit om te gaan kijken of er geen andere mogelijkheden zijn. Pap en ik lopen met mam mee. Met name de trappen zijn heel zwaar en dat zijn er veel. Maar we doen rustig aan.
Sjors en Ruud komen rond 15.30/15.45u aan bij het eindpunt. Hier is helaas niks te regelen.
Nadat we op een heel rustig tempo hebben gelopen zijn ook wij uiteindelijk rond 17u bij de finish. Sjors is ons het laatste stukje nog tegemoet gelopen.
Voor diegene die de tocht ooit willen lopen, hij is echt prachtig!!! Wij hadden hem voor geen goud willen missen!
Zorg er wel voor dat je goed voorbereid op pad gaat en een redelijk goede conditie hebt. Wij hebben rustig aan gedaan en ons aangepast aan elkaar en dat ging prima.
Daarna zijn we naar het appartement gegaan om ons te douchen en daarna samen uiteten.
Inmiddels is het bijna 22u en zijn we allemaal moe van de lange, vermoeiende dag.
Morgen gaan we richting Wellington.

• 22 December 2018 - 20:05

Gerdy:

Ja ja Wilma weej motte auk op ozze laeftied gen oetglijders maken maedje...det kneenke kin dugtig lastig zien he.. hoop desse der gauw vanaaf bis van de pien dan..

In eder geval heb geej good geoefend veur de volgende wandeltocht van os vrindeclub det zit dan wal weer snor met og!

Ik bin beniet wat og in Wellington steit te belaeve dao woent nog hiel wat femilie van Peter.

Genieten maar saame en ik gun dig ein gooie massage van Peter veur vanaovend.

• 23 December 2018 - 05:30

Bert En Anneke:

Hallo Familie, Leuk om de verslagen zo te lezen. Zoals hier boven gelezen, Wilma; je bent ook de jongste niet meer en daarom respect voor het volbrengen van de beschreven wandeling. We zijn benieuwd naar de foto's. Veel plezier nog met z'n allen.

• 23 December 2018 - 13:16

Marianne:

Wat een prestatie van jullie om deze pittige klim toch te doen. Maar jullie hebben er dan ook veel mooie uitzichten voor terug gekregen.
    Wilma nu maar even wat rustig aan doen en anders Peter vragen voor een goede massage