Dag 10: Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 10: Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 10: Hoi An

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

13 November 2016 | Vietnam, Hoi An

Vandaag gaat om 6.30u de wekker, want we vertrekken op tijd voor een fietstocht in de omgeving van Hoi An. We fietsen ongeveer 13 km en genieten ondertussen van alles wat we zien. Het is prachtig weer dus we hebben geluk.
We maken een aantal stops.
Allereerst stoppen we op een plekje waar een Opa en Oma wonen. De man is 93 jaar en de vrouw is 86 jaar oud. De man verzorgde nog elke dag hun groentetuin. Hij gaf de planten water met behulp van 2 gieters aan een stok en uiteraard mochten we ook zelf proberen of het lukte. Op zich ging dat goed, maar ik heb de gieters dan ook niet volledig gevuld. Knap dat deze man dit nog elke dag doet. De man ziet er ook nog goed uit, ik zou hem wat jonger schatten dan hij daadwerkelijk is. De vrouw ziet er wat ouder uit maar dit komt mogelijk ook door haar brede glimlach zonder tanden. Dit stel staat ook bekend in de omgeving voor hun goede huwelijk, ze zijn namelijk 65 jaar getrouwd. Ze leken te genieten van onze aanwezigheid en poseerden ook maar al te graag voor onze foto's.
Hierna zijn we gestopt op een plek waar een man met zijn waterbuffel zat. Ze maken hier heel veel gebruik van waterbuffels in de rijstvelden. We mochten ook op de waterbuffel zitten als we dit wilden. Van mij hoefde dit niet per se, maar uiteindelijk toch een keer geprobeerd en het was nog behoorlijk lastig ook. Stiekem was ik ook wel een beetje bang dat hij met mij de rijstvelden in zou gaan en ik er van af zou kukelen maar gelukkig is dat niet gebeurd.
Ondertussen kreeg ik nog een kroon op mijn hoofd gezet die gemaakt was van het blad van de waterkokosnotenboom.
De volgende stop was bij een waterkokosnotenboom en hier konden we de vrucht van deze boom proeven. Er waren er een paar die als eerste proefden en die vonden ze niet zo lekker dus ik heb ze ook niet geproefd. Later waren er een paar die wat rijpere vruchten proefden en zij vonden deze wel erg lekker.
Bij deze stop kregen een paar mensen van de groep een gevlochten helm van de bladeren van de waterkokosnotenboom, ook erg mooi. Ze zijn hier erg creatief!
Onderweg hebben we natuurlijk nog veel meer gezien, maar ik zal er wat foto's bij proberen te zetten.
Mocht je ooit in Hoi An komen maak dan zeker een fietstocht want het is echt de moeite waard!
Na de fietstocht hebben we wat gedronken aan het water en daarna hebben we een boottocht gehad.
Onderweg kwamen we een traditionele visser tegen (tenminste dat dachten we). De vrouw roeide en de man gooide een visnet uit vanaf het bootje. Deze haalde hij dan ook weer op en zo een paar keer achter elkaar. Mooi om te zien en leuk voor de foto. Vervolgens liet hij zijn vangst mooi zien aan ons, maar volgens mij waren deze vissen toch echt niet vers (ze waren ook al dood). We hebben dan ook niet gezien dat er vis uit het net gehaald werd. Vervolgens kwamen ze fijn met het bootje langs onze boot om geld vragen. Zij deden dit dus puur voor het toerisme.
Niet authentiek dus, maar goed, wel leuk.

Vanuit de boot zijn we aangekomen op onze lunchplek. Na een heerlijke lunch zijn we per fiets weer terug naar het hotel gegaan (de fietsen waren mee op de boot).
Het is vandaag heerlijk weer, rond de 30 graden en 's middags zijn we dan ook lekker gaan zwemmen.

'S avonds zijn we naar de markt gegaan met een gedeelte van de groep. Je moet hier overal proberen af te dingen en ondertussen is het een leuk spelletje geworden. Onze gids, Giang (Zang), heeft ons wat Vietnamese woorden geleerd waaronder "oi troy oi", dit betekent "oh my god". Leuk om te zeggen wanneer de verkoper een prijs noemt en de meeste Vietnamezen lijken het ook leuk te vinden.
Het is de dag voor volle maan en mensen zijn overal op straat en op andere plekken spullen aan het offeren. Het ruikt overal naar wierook en mensen lijken zich ook niets aan te trekken van anderen, zij staan midden op straat gebedjes te doen.
Het is bijzonder om te zien, er wordt werkelijk vanalles geofferd.

Ook worden er erg veel kaarsjes te water gelaten, vandaag lijken het er nog meer te zijn dan gisteren en het is prachtig om te zien.

Net voor 23.00u zijn we weer terug op de kamer, zodat pap, Ruud en ik de formule 1 race kunnen zien. Uiteindelijk gaan we pas rond 2.30u slapen maar het was zeer zeker de moeite waard om hiervoor wakker te blijven! Wat een geweldige race! Morgen hebben we een vrije dag dus kunnen we uitslapen.