Dag 17: Greymouth - Fox glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 17: Greymouth - Fox glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 17: Greymouth - Fox glacier

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

29 December 2018 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

We rijden rond half 9 weg in Greymouth. In de omgeving van ons hotel staan enorm veel hotrods, waar we gisteren ook nog even een kijkje hebben genomen.
We rijden naar Punakaiki via een kustlijn die volgens de lonely planet in de top 10 van de wereld staat. Het is inderdaad een prachtige kustlijn!
We zijn nog niet lang onderweg of ik zie dolfijnen vlak langs de kust zwemmen! Wauw!! We stoppen en zien ze dan allemaal! Helaas zien we ze van redelijk ver af en kunnen we ze niet vastleggen op de foto.
Hierna rijden we door naar de pancake rocks en blowholes, hier maken we een wandeling die ongeveer een half uur in beslag neemt. We zijn hier met eb, wat betekent dat we de blowholes niet "actief" zien. Bij de isite kunnen ze aangeven op welke tijden je het best kunt gaan, echter gisteren waren we daar net te laat voor en vandaag is dit pas om 17.30u en gezien de afstand die we af moeten leggen en de dingen die we willen doen is dit ook niet haalbaar voor ons.
Desondanks is het bijzonder om te zien hoe deze rotsen zich gevormd hebben en met welke enorme kracht het water hier zich langzaam een weg boort in de rotsen en daardoor erosie plaatsvindt.
Verder zien we hier veel weka loopvogels, ook met een aantal jongen!!
Hierna rijden we nog een klein stukje door naar de truman track waar we juist wel geluk hebben dat het eb is. Hierdoor zien we verschillend zeeleven zoals heel veel zeesterren! Ook zien we heel veel mosselen zoals ook op andere verschillende plekken in Nieuw-Zeeland.
Op de terugweg zien Ruud en ik wederom dolfijnen!!!

Hierna rijden we verder, we rijden weer via Greymouth en gaan net na Greymouth lunchen bij the junction honey cafe. Erg leuk en lekker!
Hierna rijden we door naar Hokitika Gorge. Dit is een kloof met een rivier met prachtig blauw water dat die kleur heeft doordat er heel fijn door de gletsjer vermalen gesteente in zit.
Afhankelijk van het weer verandert de kleur van deze rivier, van kristalhelder tot modderig grijs tot melkachtig turquoise (zoals wij het nu zien).
Hier maken we ook kennis met zandvliegjes, zij leven in vochtige gebieden, zoals de westkust van Nieuw-Zeeland. Zoals in een boek omschreven staat: "Het insect is kleiner dan de kleinste mug, maar agressiever dan de meest woeste wesp, irritanter dan de hinderlijkste huis-tuin-en-keukenvlieg en gulziger dan de hongerigste mug. Zo lang je in beweging blijft, is er niets aan de hand. De beesten zijn eigenlijk ontzettend sloom en kunnen een wandelaar niet eens bijhouden. Maar o wee als je stil staat op de verkeerde plaats." Dit hebben we dan ook aan den lijve ondervonden. Veel tijd om een foto te maken was er niet, want dan werd je letterlijk bestormd door deze allerminst vriendelijke zandvliegjes.

Hierna rijden we door richting Franz Josef glacier. Helaas is het weer er niet beter op geworden is het grijs en regenachtig als we hier aankomen en zien we vrij weinig. We rijden naar een plek van waaruit wandelingen vertrekken. Mensen lopen hier in regenpakken en met paraplu's dus ik doe de regenjas aan en de rest de jas. Echter het regent steeds minder en de lucht klaart op. We maken een wandeling naar Peter's pool en een naar sentinel rock, zodat we toch nog wat tijd hier kunnen besteden. Inmiddels is het namelijk 17.30u en we moeten ook nog naar onze overnachtingsplek en eten.
We lopen hier een klein uurtje rond en hebben gigantisch geluk met het weer! Het klaart op en we kunnen de gletsjer goed zien! Warm was het sowieso al dus we kunnen zonder jas rondlopen. Peters pool is een klein meertje waar vroeger een brok ijs gelegen heeft en die gesmolten is. In dit meertje zien we een hele mooie reflectie maar verder stelt het niet zoveel voor. Bij sentinel rock hebben we een mooi uitzichtspunt richting de gletsjer.
Rond 18.20u rijden we weer verder naar Fox waar we rond 19u aankomen bij ons motel.
Hierna gaan we eten, toevallig bij een restaurant met nederlandse eigenaren. Hier hebben we heerlijk pizza gegeten. Vervolgens zijn we nog naar een viewpoint gereden waar we de gletsjer, mount cook en mount tasman kunnen zien. Helaas ligt mount cook nog gedeeltelijk achter de wolken, maar vanmiddag was er niks te zien dus dit is al erg mooi!!

We hopen dat we morgen net zo'n geluk hebben met het weer want dan staat er een helicoptervlucht op de planning indien het weer het toelaat! Verder rijden we morgen door naar Wanaka, waar we iets meer rust zullen hebben doordat we hier 4 nachten verblijven.