Dag 8: Otorohanga - Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 8: Otorohanga - Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 8: Otorohanga - Rotorua

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

20 December 2018 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Vanochtend zijn we om 7.15u vertrokken in Otorohanga. We gaan naar Rotorua, de vulkaanhoofdstad van de wereld. We starten vandaag in het Wai-O-Tapu park. Hier bevindt zich de beroemde en beruchte Lady Knox geiser die, door een handje hulp d.m.v. een soort zeep, elke dag rond 10.15u tot uitbarsting komt. Deze spuit water tot ongeveer 20m hoog. Na de uitbarsting, wat een aparte gewaarwording is, gaan we het park in. Hier wandelen we een halve dag rond en genieten optimaal. Hoe bijzonder kan de natuur zijn! Van geisers tot kraters en van "kokende" modderbaden tot een geelgroen meer. Niet uit te leggen in woorden, niet uit te beelden in foto's, maar echt iets wat je zelf moet ervaren.
Er wordt hier overal gewaarschuwd voor de stinkende zwavelgeur (ruikend naar rotte eieren), maar wij vinden het wel meevallen. Ja je ruikt het, maar het is niet hinderlijk. Op heel veel plekken komt rook uit de aarde, waardoor je een warme wind ervaart. Het weer is wisselvallig, van regen tot zonneschijn, maar koud is het niet in ieder geval.
Het water heeft op veel plekken een temperatuur tot 100 graden celcius, dus we moeten uiteraard voorzichtig zijn en kunnen het water niet aanraken.
In één meertje zitten vogels genaamd pied stilt, die een beetje lijken op kleine ooievaars. Zij eten hier insecten en kunnen goed tegen het zure, warme water.
Ook is er een krater "birds nest", waarin vogels eieren leggen die vanzelf uitgebroed worden door de warmte die uit de krater komt.

Rond 14u hebben we het park gezien en gaan we lunchen bij subway. Hierna gaan pap, mam en Ruud naar ons appartement. Zij gaan hier nog even zwemmen in een heerlijk verwarmd zwembad.

Sjors en ik gaan naar een ander park, Te Puia. Wij doen hier gedeeltelijk een tour met een gids en lopen de rest van de tijd zelf rond. Het hoogtepunt is de Pohutu geiser. Deze geiser is de grootste op het zuidelijk halfrond. Deze geiser komt een tot twee maal per uur tot uitbarsting, kan hoogtes tot 30m bereiken en Sjors en ik mogen hier getuige van zijn. Deze geiser ligt veel mooier dan de Lady Knox geiser en bereikt grotere hoogtes. Ook is dit de natuur zelf waardoor de geiser tot uitbarsting komt waardoor het bijzonderder is.
Daarnaast bevindt zich hier de "Ngararatuatara cooking pool", een meertje waar water continu kookt en waar maaltijden worden bereid door deze in een soort rieten mandjes in het water te hangen. Ook dit is anders dan wat we vanochtend hebben gezien.
Ook zitten hier enkele kiwi's die je kunt bezichtigen. Zij zitten in een soort terrarium. Omdat kiwi's nachtdieren zijn is hier het dag en nachtritme omgedraaid en is het hier donker. We zien ze wel via de camera maar kunnen ze helaas niet in het echt vinden. Er staat ook een opgezette kiwi en ons valt op dat deze vogels veel groter zijn dan wat we gedacht hadden. De kiwi's die hier zitten zijn 10 tot 12 maanden oud en worden hier gehouden omdat kiwi's heel territoriaal zijn en ouders ook hun baby's verdrijven, waardoor ze in het eerste levensjaar maar 3% kans hebben om te overleven. Als ze 3 jaar oud zijn is de kans van overleven toegenomen tot 65%, waardoor de kiwis die hier opgroeien dan weer in het wild uitgezet worden. Kiwi's kunnen tot 30 jaar oud worden en de vrouwtjes zijn veel groter dan de mannetjes. De eieren die zij leggen zijn groot, namelijk 20% van de totale grootte van een kiwi.
Verder is hier wat meer historie van de Maori te bezichtigen en wordt hier ook over verteld tijdens een gratis tour met een gids.
Om 18u sluit het park en gaan wij ook naar het appartement. Als je maar een korte tijd hebt in de omgeving van Rotorua zou ik aanraden om naar Wai-O-Tapu te gaan, wat veelzijdiger en goedkoper is dan het te Puia park. De Pohutu geiser is heel bijzonder en zeker de moeite waard om te zien, maar verder valt het park wel iets tegen, zeker qua entreeprijs die je ervoor moet betalen.
Rond 20.00u gaan we op zoek naar een restaurant. In het centrum is een markt met allerlei kraampjes en live muziek, erg leuk en gezellig! Hierna zijn we gaan eten en nu is het 23u geweest en gaan we zo naar bed. Morgen gaan we naar Lake Taupo.

Als het goed is is het inmiddels gelukt om wat foto's erbij te plaatsen trouwens :)

• 22 December 2018 - 20:14

Gerdy:

Jeetje geej heb al hiel wat gezeen zoe saame en al wat maeters gemak. Weer interessant wat geej allemaol weit te vertelle euver dae kiwi. Ik weit allein det ze of greun of gael zien en die gaele zien wat mig betreft de lekkerste. Daobeej werke die veur mig good beej obstipatie klachten, hoewel al det wandelen auk wal zuuj hebbe gebaat!