Dag 3: Johannesburg - Ohrigstad - Reisverslag uit Ohrigstad, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 3: Johannesburg - Ohrigstad - Reisverslag uit Ohrigstad, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 3: Johannesburg - Ohrigstad

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

02 December 2017 | Zuid-Afrika, Ohrigstad

Na een ontbijt zijn we vertrokken richting Ohrigstad. Vandaag zoals gezegd een lange reis voor de boeg.
Soms is het lastig om onze gids te verstaan, omdat zij Zuid-Afrikaans spreekt, maar meestal gaat het goed. Ze heeft ons ook uitgelegd dat Zuid-Afrikanen niet willen dat de taal "verengelst" en dus heet een laptop bijvoorbeeld een skootrekenaar. Een mobiele telefoon het een loopfoon of een sakfoon. En zo zijn er nog veel meer leuke woorden! Wat we heel vaak horen: "dankie", "begrijpie", "moe nie doen nie" enz.

We zien hier heel veel witte auto's, dit is met name om de warmte tegen te gaan. Onze gids vraagt of wij weten waar BMW voor staat. Dit weten we wel, maar heeft hier een andere betekenis, namelijk "Black mans wish". En een zwarte auto is hier een statussymbool.

Onderweg zien we wel iets aan verscheidenheid in het landschap. Van wat bergachtig tot vlak. We krijgen uitleg over de boomgroei, want in bepaalde gebieden groeiden hier helemaal geen bomen, maar zijn dit alleen aangeplante bomen.
Verder zien we veel koeien, mooie meanderende rivieren en veel groen landschap.
Zuid-Afrika is heel rijk aan mineralen en hierdoor ook strategisch een belangrijk land voor andere landen. Bijvoorbeeld veel steenkool, ijzer, goud, chroom, platinum, tin, titatium, nikkel, fosfaat, diamanten enz.

Rond het middaguur hebben we geluncht in Dullstroom, waar we heerlijk en royaal gegeten hebben voor ongeveer €6,- per persoon. Hier stonden een aantal mensen nootjes te verkopen en uiteraard kan de een beter afdingen dan de ander, want waar enkele mensen uit onze groep 4 zakjes hadden voor 100 rand, hadden pap en mam 3 zakjes voor 100 rand. Maar ach, wat maakt het uit!

Vervolgens rijden we langs prachtig landschap, groen, heuvelachtig, met meertjes en rivieren. Ik ben aan het genieten van het landschap als ik ineens apen zie rondlopen! Het blijken bavianen te zijn en zijn eigenlijk de eerste wat grotere wilde dieren die we hier gespot hebben.
Even later ziet onze gids een giraffe en de hele bus is in eens wakker en oplettend! En daar zien we nog meer, een olifant, een neushoorn, alles bij elkaar. Maar als we wat dichterbij komen zien we dat het beelden zijn, helaas, we zijn erin getrapt!

De boerderijen en landerijen hier zijn cirkelvormig, heel apart om te zien. De reden hiervan is dat de sproeier ronddraait en daardoor in cirkels sproeit.

Ohrighstad heeft een warm klimaat, in de winter wordt het 's nachts op zijn koudst 15 graden, in de winter overdag rond de 25 graden, in de zomer wordt het rond de 38 graden. Mensen hebben hier geen jas, alleen een paraplu voor de regen. Ook zien we hier veel cactussen in de omgeving.

Rond 15.00u komen we aan bij onze lodge. We hebben een prachtige lodge in een natuurreservaat, waar we vanuit onze huisjes een prachtig uitzicht hebben. Als het goed is kunnen we morgen vanuit ons bed de zon zien opgaan. Al bij het inrijden van het natuurreservaat zagen we vanallerlei wild, wrattenzwijntjes, gembok, kodoos.
Om 16.30u vertrekken we voor onze eerste gamedrive. De hanna lodge heeft een oppervlakte van 8000 hectare. Hier zitten niet alle big 5, maar wel buffels en luipaarden, deze hebben we alleen helaas niet gezien. We hebben wel giraffes, sabelantilopen, impala's, tsesebe, eland, gembokken en ik weet niet wat nog meer gezien. Erg mooi, zeker met de zon die langzaam onder ging. Een giraffe noemen ze hier een kameelpaard en een sabelantiloop noemen ze een zwartwitpaard (zwart met een witte buik).

Hierna hebben we om 19.00u weer diner gehad, waar we ook eland hebben gegeten, best goed te eten eigenlijk! Hierna het verslag voor vandaag afgerond, maar nu gaan we nog wat drankjes doen voordat we ons bed opzoeken! En uiteraard hopen we op een mooie zonsopgang morgen!

Verder wil ik voordat ik het vergeet jullie bedanken voor alle leuke reacties! Erg leuk om te zien dat jullie met ons meelezen!

Groetjes vanuit een lekker warm Ohrigstad!

• 02 December 2017 - 21:29

Magda Van Dijk:

En ik lees graag mee , ik was er 10 en 6 jaar geleden . Heerlijk herbeleven .dank je wel . En geniet , het is zo overweldigend mooi. Lieve groet.

• 02 December 2017 - 23:34

Miranda:

Leuk je te kunnen volgen. Veel plezier.

• 03 December 2017 - 10:04

Frans En Jose:

Wij vonden het een geweldig mooie plek, die Hannah lodge! Groetjes!