Dag 18: Oudtshoorn - Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 18: Oudtshoorn - Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 18: Oudtshoorn - Kaapstad

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

17 December 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag worden we wakker met het mooiste uitzicht wat we ons hier kunnen bedenken. We ritsen de ramen van de tent open zodat we uitzicht hebben en genieten er meteen van. De zon schijnt en we zien ook 3 nijlpaarden in het meertje. We gaan ontbijten, waar we nog een liedje zingen voor Mathijs die vandaag jarig is, en rond 8u vertrekken we voor onze laatste lange reis, richting Kaapstad. Helaas, want we hadden hier nog wel een week kunnen blijven!
We rijden over de langste wijnroute ter wereld, zien dus veel druivenbomen, maar ook struisvogels en regelmatig wat bavianen.
We rijden langs het Swartgebergte en Outeniekwaberge en wederom hebben we ander landschap. Het landschap varieert hier vrij veel, erg mooi.
In de ochtend maken we een stop bij een cafeetje waar ze volgens onze gids hele lekkere taart hebben, dus die moeten we uiteraard even proberen.
Daarna zouden we nog een fotostop maken bij Ronnie's sexshop, want schijnbaar staat tegenwoordig in veel gidsen dat je hier zou moeten stoppen. Nou het stelt echt helemaal niks voor, het verhaal dat er achter schuil gaat is dat hier ooit een aantal motorrijders gestopt zouden zijn en die hebben met graffiti Ronnie's sexshop op de muur geschreven. Wij zijn er dus langsgereden maar niet gestopt.

Vervolgens rijden we door en maken we rond de middag een stop voor lunch. Pap en mam eten een sandwich en Ruud en ik nemen een kleine pizza. De pizza heeft een doorsnee van 19 cm en kost ons maar liefst 2 euro! En dan is hij ook nog heerlijk ook!

Onderweg zien we nog een ongeluk, wat net gebeurd is. Er ligt een auto op de kop in de berm. Mam en ik vragen ons even af of we niet hadden moeten stoppen om hulp te verlenen. Er waren echter heel veel mensen gestopt die er allemaal op afliepen en daarnaast was mijn eerste gedachte, eigen veiligheid eerst. Zeker omdat Zuid-Afrika, ondanks dat wij ons niet onveilig gevoeld hebben, niet echt een veilig land is en we hiervoor wel verschillende maatregelen hebben genomen. Ons viel op dat er 1 vrouw naast de auto lag waarvan ik denk dat die op slag dood was. Later vraag ik aan onze chauffeur of er veel mensen kunnen reanimeren, of dat wij misschien iets hadden kunnen doen. Hij geeft aan dat veel mensen stoppen om te kijken of er iets waardevols te halen is. Het is mij niet helemaal duidelijk of mensen hier kennis hebben om eerste hulp te verlenen en of te reanimeren. Daarbij geeft hij aan dat hij ook wel een medische cursus gehad heeft maar eigenlijk nooit stopt. Dit omdat je hier snel aansprakelijk gesteld wordt en omdat 1 op de 3 mensen aids heeft en je dus aan je eigen veiligheid moet denken. Begrijpelijk, maar toch voelt het ook raar. Dat mensen niet echt omkijken naar het welzijn van een ander, maar op zoek gaan naar waardevolle spullen van iemand die misschien wel overleden is.

In de middag maken we nog een stop bij het afrikaanse taalmonument, dat symboliek staat voor de afrikaanse taal die gebaseerd is op meerdere talen. Mijn inziens stelt dit niet heel veel voor, maar we hebben hier wel mooi uitzicht. We kijken vanuit hier ook al uit over de tafelberg, maar waar we hoopten dat we vanmiddag misschien de tafelberg op konden ligt deze helaas helemaal in de wolken. Volgens onze gids vrij extreem, omdat de hele stad open is, maar de tafelberg ligt volledig in de wolken.

Daarna rijden we door naar Kaapstad, waar we rond 16.00u aankomen. We rijden eerst naar Signal Hill, van waaruit we ook een mooi uitzicht hebben over de stad. Van onze gids en buschauffeur krijgen we een borreltje Amarula om te proosten op onze aankomst in Kaapstad! Het is hier mooi weer, maar het waait wel hard. Na dit uitzicht krijgen we een korte rondleiding bij het Waterfront zodat we ons alvast een beetje kunnen orienteren. Hier liggen eigenlijk alle restaurants en winkels.

Daarna gaan we naar het hotel waar we rond 18.00u aankomen. Hier verblijven we onze laatste 3 nachten. Om 19.00u gaan we met een gedeelte van de groep naar het Waterfront om een restaurant uit te zoeken. We eten bij een italiaan. Voor Mathijs hebben we geregeld dat enkele personeelsleden van het restaurant een ijsje met een kaarsje komen brengen en daarbij "happy birthday" zingen.
Na het eten gaan we nog een drankje doen bij Quay 4, waar een livebandje speelt, erg gezellig. Hierna gaan we terug naar het hotel om te gaan slapen.

• 22 December 2017 - 14:15

Frans En Jose:

Geniet nog van deze laatste dagen van deze fantastische reis!