Dag 2: Johannesburg - Pretoria - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 2: Johannesburg - Pretoria - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 2: Johannesburg - Pretoria

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

01 December 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hoi allemaal!

Vanochtend om half 7 ging de wekker en na een heerlijk ontbijt om 8.00u vertrokken richting Pretoria.
Onze eerste echte reisdag in Zuid-Afrika!
Onderweg krijgen we veel informatie van onze gids Hester.
Johannesburg schijnt als wereldstad het beste klimaat te hebben, altijd aangenaam, nooit te warm en nooit echt koud.
Wel staat Johannesburg bekend om de zogenoemde "ambtenaarsregen".
Aan het einde van de middag, als de ambtenaren naar huis gaan, regent en onweert het vaak even flink en als de ambtenaren thuis komen dan stopt het ongeveer.
Vandaag is het 1 december en zoals ik gisteren al heb geschreven zijn er festiviteiten.
Dit omdat de kinderen schoolvakantie krijgen, maar ook al met het oog op de feestdagen.
Ook krijgen alle mensen hier loon, en als er loon wordt uitbetaald nemen de mensen dit geld allemaal op en wordt dit onmiddelijk gespendeerd.
Onderweg zien we onder andere de enorme universiteit van Pretoria.

Allereerst zijn we naar het voortrekkersmonument geweest. Dit is opgericht ter herinnering aan de grote trek van de blanke pioniers, en de Union Buildings.
Ook had je vanuit dit monument een mooi overzicht over de stad.

Vanuit hier zijn we doorgegaan naar het huis van de eerste president van Zuid-Afrika, Paul Kruger.
Dit was een van de eerste huizen in Pretoria met elektriciteit en een telefoonlijn.
Een groot huis, met vooral Nederlandse inrichting.Ook staat er wat informatie over de geschiedenis, bijvoorbeeld ook een stuk over Koningin Wilhelmina en wat zij voor een rol had gespeeld.

Vervolgens zijn we bij het Unie gebouw geweest. Hier is sinds een aantal jaren ook een gigantisch groot standbeeld van Nelson Mandela, erg mooi. Ook vanuit hier had je een mooi overzicht over de stad.
Ook was hier een kleine demonstratie, waar veel politie bij stond. Waar ze precies voor demonstreerden was mij niet helemaal duidelijk. In ieder geval iets met betrekking tot de boeren.

Hierna hebben we een heerlijke lunch gehad om vervolgens richting de township van Soweto te gaan.
In een township wonen "zwarte mensen", die daar hun cultuur tot uiting brengen.
Zowel steenrijke als straatarme mensen wonen in de townships.
We hebben hier een bustour gedaan met een gids die zelf opgegroeid is in Soweto.
Eerst hebben we een stuk gewandeld, het was erg druk op straat, de muziek stond hard, mensen waren aan het dansen en feest aan het vieren.
Soweto heeft een geschiedenis, waardoor dit een interessante township is.
In Soweto hebben zowel Nelson Mandela als Desmond Tutu gewoond, beide nobelprijswinnaars.
Ook Hector Pieterson is bekend, een jongen die op 12 jarige leeftijd is doodgeschoten door de politie bij een opstand wegens de slechte scholingsmogelijkheden. Hij is het icoon van de opstand in Soweto in 1976 omdat er een foto is waarop Hector die op dat moment stervende is, gedragen wordt door een andere student.
Daarnaast hebben we het huis gezien waar Winnie Mandela nog steeds woont.

Vervolgens zijn we richting onze lodge voor vanavond gegaan, maar voordat we hierheen gaan moest er eerst nog gepind worden.
Wegens de veiligheid kan hier niet zomaar gepind worden en als we gaan pinnen worden we ook begeleid door onze gids.
Echter, gezien het vandaag 1 december is, de mensen hier loon hebben gekregen en de rekeningen meteen leeghalen, staan hier lange rijen bij de pinautomaten.
In eerste instantie hebben we gekeken of we ergens anders konden pinnen of eventueel morgenvroeg, maar dan moesten we hier terugkomen en dan wisten we nog niet of er misschien ook een rij zou staan dus uiteindelijk zijn we maar achterin de rij gaan staan en gelukkig zat er nog geld in de pinautomaten!

Vervolgens naar de lodge, die een mooie ligging heeft. Ook is hier een soort klein dierentuintje waar bijv. zebra's, pauwen en een paar soorten bokken zitten. Daarnaast lopen hier verschillende honden rond en een soort tamme wolf.
In de avond hebben we een buffet gehad en na dit buffet wilden we nog graag een drankje drinken.
Dit kon, maar na 2 drankjes hadden we het gevoel dat we een beetje weggekeken werden omdat ze graag op wilde ruimen.
We wilden toen naar een bar gaan ergens anders bij de lodge, maar deze was gesloten en er werd gezegd dat we een drankje mochten drinken op de plek waar we gegeten hadden. Ze waren vooral gefixeerd op betalen maar met de groep was het wel gezellig! Uiteindelijk, toen we nog een laatste ronde drank mochten bestellen en ze de drank aan het pakken waren, ging er iets mis, een poot viel onder de tafel uit waardoor er heel wat glas kapot viel en ook niet iedereen meer de drank kreeg die hij besteld had. Hierna hebben we nog even buiten gezeten zodat ze konden opruimen waarna we rond half 11 naar onze kamer zijn gegaan.
Morgen worden we ook weer om half 7 gewekt en om 7.00u moeten de koffers voor de deur staan en kunnen we gaan ontbijten, om om 8.00u te vertrekken voor een lange reis naar Ohrigstad.