Dag 7: Whitianga - Waitomo - Otorohanga - Reisverslag uit Otorohanga, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 7: Whitianga - Waitomo - Otorohanga - Reisverslag uit Otorohanga, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 7: Whitianga - Waitomo - Otorohanga

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

19 December 2018 | Nieuw Zeeland, Otorohanga

Rond 7.15u zijn we vertrokken richting Cathedral cove. Onderweg zie ik een soort kleine papegaai!! Er leven hier heel veel vogels, we hebben al verschillende bijzondere vogels gezien!
Je kunt niet parkeren bij het begin van de wandeling naar Cathedral cove. We komen eerst bij een parkeerplaats uit vanwaar een pendelbusje rijdt, maar dan moet je $5 p.p. betalen en we zijn hier net voor 8u en het busje gaat pas vanaf 9u.
We proberen toch zover mogelijk door te rijden en we hebben geluk want niet heel ver van de start van de wandeling bieden aanwonenden een parkeerplaats aan voor $10. Zijn we ook nog goedkoper uit (echte hollanders!).
De wandeling duurde ongeveer een half uur, terwijl er 45 min aangegeven staat. We hebben nog geluk omdat we op tijd zijn, ondanks dat het hier normaal gesproken erg druk is, zijn er nu maar enkele andere mensen. En de zon schijnt! Het is een natuurlijke doorgang in een rots in de vorm van een kathedraal met daarachter een rotspilaar in de oceaan. Een mooie wandeling ernaartoe en een prachtig uitzicht als we er eenmaal zijn. Ook mooie strandjes, maar dan moet je wel even wandelen voor een dagje strand.
Vanuit hier rijden we door naar hot water beach. Je kunt hier op het strand een kuil maken en dan komt er water van ongeveer 60 graden celcius naar boven. Bij aankomst zien we precies waar de warmwaterbronnen zich bevinden, want daar heeft zich een groep toeristen opgehoopt. Je kunt overal een schop huren om een gat te graven. Echter er zijn zoveel mensen die een gat aan het graven zijn dat je er echt geen nodig hebt. In eerste instantie stappen we in een kuil en moeten we met onze voet in de grond draaien om warm water te voelen. Daarna stappen we in een andere kuil en die is echt behoorlijk heet! Heel even dippen met de voet en dan gauw weer eruit. Daarna maar even in de zee afkoelen en daarna gaan we weer verder.
We lunchen onderweg en rijden door naar Waitomo waar we ruim op tijd aankomen voor onze tocht door de grotten. We hebben een erg enthousiaste gids en gedurende onze tocht zingt ze zelfs voor ons in de kathedraal. In de grotten is namelijk een kathedraal (holte in de grotten met een hoog plafond van 20 m) waar de akoestiek heel mooi is en het klinkt prachtig! Verder legt zij ons vanalles uit over de grotten en de glowworms. De "glowwormen" zijn geen wormen, maar het zijn larven/maden van vliegjes. Ook laat ze ons zien dat deze maden een soort spinnenweb maken, maar dan lange draadjes die aan het plafond hangen. Hiermee vangen ze hun prooien. Deze prooien lokken ze in hun web door licht te geven. De insecten denken dat dit een weg naar buiten is en vliegen de val in. Als de maden na 6 maanden volwassen zijn, paren ze, waarna de mannetjes direct sterven en de vrouwtjes na het leggen van eitjes dood gaan.
Hierna varen we nog kort met een bootje door de grotten om grote aantallen glowwormen bij elkaar te zien. Dit is heel kort, het bootje draait een paar keer rond en vaart dan naar buiten. Dit is echter prima want zo hebben wij het gezien en hoeft de natuur op andere plekken niet verstoord te worden. Wij vonden het in ieder geval zeker de moeite waard om te bezoeken! Heel bijzonder om te zien.
Hierna rijden we richting onze overnachtingsplek voor vanavond. Deze keer zijn we rond 17.30u bij het appartement en gaan we na een bezoekje aan de supermarkt lekker op tijd eten. Om 18.30u zitten we bij the Thirsty Weta bar, een leuke pub in Otorohanga. De mannen eten een hereford biefstuk en mam en ik eten pizza en het is heerlijk!
Morgen rijden we naar Rotorua, de vulkaanhoofdstad van de wereld.
Wij wensen jullie een fijne dag, voor ons is het laat en gaan we zo naar bed toe.

• 19 December 2018 - 09:35

Emile:

Hoi Britt!!!!

Leuk om jou verhaal weer te lezen! Maar ik ben wel blij dat wij niet sterven na het paren, want dan had ik jou verhaal niet meer gelezen. Wat de vrouwtjes betreft, denk nog maar eens goed na! Denk maar aan het glowwormpje van Ruud daar wordt je toch ook vrolijk of niet? Ik hoor het wel weer en genieten jullie maar van deze mooie reis!!!! Groetjes uit Kessel

• 22 December 2018 - 19:49

Gerdy:

Ha vrienden, wat heerlijk zon gaat spaaije [laote spaaije] en dan dao lekker in sudderen zalig en veural heerlijk werm jao det kos mig wal bekoren...
    Late reakties maar ik zit no te laeze en og belaefenissen op mig in te laote werken.
    Veurdet ik mig euver enne daag aan ut kerstaete klaormaken en veurbereiden gaon gaeve.