Dag 7: Swaziland - Hluhluwe - Reisverslag uit Bayala, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 7: Swaziland - Hluhluwe - Reisverslag uit Bayala, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 7: Swaziland - Hluhluwe

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

06 December 2017 | Zuid-Afrika, Bayala

Vanochtend lekker uit kunnen slapen tot half 8, maar ik werd zelfs om 6.20u vanzelf wakker door het ritme wat we hebben. Wel lekker om rustig wakker te worden. Net de ogen open en we horen de buren alweer praten, er staan koedoe's voor de deur. Erg bijzonder om hier zo tussen het wild wakker te worden. Tijdens het ontbijt stond er nog een wrattenzwijntje naast het terras. Erna hebben we ook nog een wrattenzwijntje gezien met heeele kleine wrattenzwijntjes, die denk ik nog niet zo lang geleden geboren zijn.

Na het ontbijt hebben we nog kunnen genieten van het uitzicht en weer vanalles gezien, waaronder ook heel veel vogels, schildpadden en een krokodil. Omdat het gisteravond en vannacht nog flink geregend had kon de bus ons niet ophalen en moesten de koffers en wij met een jeep teruggebracht worden naar de ingang van het park.
Wat een ervaring! Het was erg glad en glibberig en 1 van de jeeps kwam zelfs even vast te zitten, maar toen heeft onze chauffeur de jeep weer op het pad kunnen brengen. Gelukkig verder geen gekke dingen meegemaakt, maar het was erg leuk en we hadden er allemaal erg veel plezier in.

Vanuit hier zijn we naar een kaarsenfabriek gegaan waar ook wat andere souvenirwinkeltjes waren, leuk om te zien. Hierna zijn we verder gereden richting Hluhluwe. Het regent wel nog iets maar niet heel erg, maar dat is niet zo erg omdat we vandaag toch bijna de hele dag in de bus zitten.

Hierna hebben we geluncht en daarna richting de grensovergang van Swaziland naar Zuid-Afrika. Toen we daar eenmaal doorheen waren moesten we nog een kleine 2 uur rijden richting onze lodge waar we nu 2 nachten slapen in Bayala. Deze lodge ligt ook in een privereservaat, waar ook de big 5 zit! We mogen dus niet van het terrein af om te gaan wandelen, maar dat is niet zo erg. Het zijn mooie kamers en we hebben een mooi zwembad.

Morgen moeten we om 5.00u opstaan voor onze gamedrive in het Hluhluwe park! Deze duurt ongeveer 5 uur en daarna hebben we in de middag wat vrije tijd, wat wel lekker is want dan kunnen we zwemmen of even bijtanken :)

De gezondheidszorg is volgens onze gids in Zuid-Afrika niet zo gezond. Met name in priveklinieken is de zorg wel redelijk goed maar in de rest van de klinieken niet zo. Het geld wat begroot is voor de gezondheidszorg wordt vaak besteed aan andere bizarre dingen zoals iets voor de kerst, voor de luchtmacht om amerikaanse jets te huren i.p.v. eigen vliegtuigen te onderhouden, en er worden geen scholen gebouwd terwijl dit wel zou moeten gebeuren. Er is een enorme behoefte aan scholen en ziekenhuizen, maar het wordt niet goed onderhouden en ook niet bijgebouwd.
Iedereen heeft wel recht op gezondheidszorg, als je geen inkomsten hebt, dan is de zorg gratis.
Verder kun je hier een zorgverzekering nemen, maar mensen krijgen bijv. ook inkomsten wanneer ze kinderen hebben. Dit is ook een reden waarom tienerzwangerschappen hier worden gestimuleerd door ouders omdat er dan geld komt voor de babys waar hele gezinnen dan van kunnen leven.
Bij sommige zorgverzekeringen krijg je een pasje waarmee je naar de sportschool gaat en wanneer je regelmatig gaat sporten (dit wordt geregisteerd) dan krijg je korting op de premie.

We hebben hier inmiddels ook 2 albino's gezien, maar albino mensen zijn hier vaak niet veilig. Het komt ook nog voor dat ze vermoord worden omdat albino's binnen een omgeving met zwarte mensen gezien worden als gevaarlijk omdat zij gaves zouden hebben die normale mensen niet hebben, dit heeft ook met geesten en dergelijke te maken.

Ook homo's en lesbiennes worden hier binnen veel zwarte gemeenschappen niet geaccepteerd, maar met name op het platteland en niet zozeer in de stad. Bij de blanke gemeenschappen is dit over het algemeen niet zo'n probleem.

Vandaag hebben we voor het eerst weer wat wifi, dus bij aankomst allemaal even de berichtjes enz bijgewerkt en voor nu is het gelukkig weer even gelukt om alle verslagen te uploaden en ik zal proberen nog wat foto's erbij te zetten!