Dag 10: St. Lucia - Drakensbergen - Reisverslag uit Bayala, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 10: St. Lucia - Drakensbergen - Reisverslag uit Bayala, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 10: St. Lucia - Drakensbergen

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

09 December 2017 | Zuid-Afrika, Bayala

Hooooooooiii!

Zo, dus zoals gisteren in mijn verslag gezegd, vanochtend opgestaan om 6.00u en wederom na een ontbijt rond half 8 vertrokken uit St. Lucia. We rijden over de rivier en zien nog een paar nijlpaarden. Helaas hebben we vanochtend geen nijlpaarden meer aan ons zwembad gezien.

Het is een prachtige, zonnige dag maar helaas hebben we vandaag een lange reisdag voor de boeg. Onderweg wordt ons weer vanalles verteld door onze gids. Ook zien we op enkele plaatsen veel Jacaranda bomen in bloei staan, daar waar een gedeelte van Zuid-Afrika ook bekend om staat, de mooie paarse kleur die overal in die omgeving te zien is.

Rond 13.00u komen we aan in Howick voor onze lunch. We rijden van tevoren langs Durban, waar Faf op dit moment is (een Zuid-Afrikaan die ik in Zambia heb leren kennen), maar helaas hebben we niet kunnen afspreken om elkaar te zien.
We hebben lunch bij Piggly Wiggly, wat erg lekker is. Het is wel duidelijk te zien dat dit voor de rijke mensen is, ook de winkels die er bij zijn zijn niet goedkoop.
In deze omgeving wonen ook veel Indische mensen en dat valt ook te zien, die komen we op straat en ook hier weer tegen.

Hierna zijn we gestopt bij een monument van Nelson Mandela gemaakt door Marco Cianfanelli. Bij dit monument wordt Mandela geeerd als persoon en niet voor wat hij gedaan heeft. Van de weg uit zagen we dit al liggen en leek het niets bijzonders, een paar rechtopstaande palen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat we er van mij niet hadden hoeven stoppen. Maar het was een stukje lopen voordat je het beeld zag en toen we het eenmaal goed zagen vanaf een bepaalde plek, moet ik ook weer eerlijk zeggen dat het echt erg mooi was! Voor mij denk ik wel het mooiste kunstwerk wat ik ooit gezien heb. Heel apart hoe dit gemaakt is! Vanaf een afstand lijken het alleen maar losse palen en als je dan dichtbij staat dan zie je het gezicht van Nelson Mandela erin.
De kunstenaar heeft geprobeerd verschillende kanten van Nelson Mandela in zijn monument te belichten. Op de eerste plek kijk je door het beeld van Mandela heen, de tweede reden is dat Mandela een ondefinieerbare persoon is, communist, terrorist en uiteindelijk president, er zijn zoveel verschillende facetten van zijn leven dat dit de achtergrond is van het beeld. Hij is er wel, maar je ziet hem niet altijd, dit is ook zo bij het monument.

Nadat we bij dit monument zijn geweest zijn we doorgereden naar de Drakensbergen, waar ook ons hotel ligt. De omgeving is hier prachtig, afwisselend, bergachtig en mooi groen. We zien hier ook wat krottenwijken langs de weg liggen en ook buurten met veel dezelfde soort huisjes.

Rond 17.30u kwamen we aan bij het hotel en om 19.00u zijn we gaan eten. We hebben een heerlijk buffet gehad en terwijl we aan het eten waren kwam er weer een zanggroep. Ik vond het prachtig en indrukwekkend, alleen met trom en verder geen muzikale begeleiding. De meesten vonden het volgens mij geweldig, de een was nog meer enthousiast dan de ander.

Na het eten zijn we naar de karaoke bar gegaan met de jongeren. De iets oudere generatie, waaronder pap en mam gingen naar een andere bar. Aangezien het in de karaokebar heel gezellig was hebben we de oudjes ook die kant opgehaald. We waren in totaal met 17 van de groep en het was super gezellig! Er werd gedanst en gezongen, wat we normaal niet zo snel in Nederland zouden doen, maar nu deed iedereen mee.
Rond 24.00u gingen we met de laatste van de groep naar huis en toen werd het ook tijd want om 6.00u gaat de wekker weer. Om 7.00u vertrekken we voor onze tour op de Sani Pass en gaan we naar Lesotho.

We hebben overigens vaak geen internet, vandaar dat ik nu pas (hopelijk) verslagen kan plaatsen.