Dag 12: Cha Am - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 12: Cha Am - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 12: Cha Am

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

24 September 2015 | Thailand, Cha-am

Hello again!

Vandaag worden we rond 9.00 opgehaald om naar het wildlife rescue center te gaan.
Dit is opgericht door een Nederlander en hier worden verwaarloosde dieren opgevangen.
Zowel dieren die gebruikt worden voor de toeristen (olifanten waarop wordt gereden, aapjes voor foto's, beren, vanalles).
Er zitten hier op het moment 450 dieren.
Op de heenweg krijgen we al documentaires gezien over wat er in dit centrum gedaan wordt voor de dieren en op welke manier ze gered worden.
Het is niet makkelijk geweest.
Voor alle dieren die hier zitten wordt geprobeerd om deze weer terug te brengen in de natuur.
Sommigen hebben echter zo'n trauma of hebben gewoonweg de capaciteiten niet om in de natuur te leven omdat ze van jongs af aan bij mensen zijn opgegroeid. Per dier wordt bekeken wat het beste is.
Er is hier laatst ook een tijger geweest maar deze hebben ze helaas moeten laten inslapen.
Als eerste gaan we kijken bij enkele olifanten.
Deze olifanten zijn gebruikt om op te rijden door toeristen.
De meeste toeristen zijn zich van geen kwaad bewust, maar ons werd uitgelegd op welke manier de olifanten 'getraind' worden om dit te doen.
Paarden en kamelen kun je dit bijvoorbeeld aanleren, olifanten niet.
Zij lijden er ernstig onder wanneer er op hun rug gereden wordt.
Zeker van de zadels kunnen zij schade oplopen.
Soms wordt er wel met 6 personen tegelijk op de rug van een olifant gereden! Dit terwijl een olifant niet eens 1 persoon kan verdragen eigenlijk.
Dit wordt bereikt door de Phajaan ceremonie.
Dit is een oude traditie waarbij de ziel van de olifant worodt gescheiden van zijn lichaam zodat ze de olifant onder controle kunnen krijgen.
Het wordt ook wel het breken van de ziel van de olifant genoemd.
Dit gaat gepaard met veel geweld en mishandeling en er is geen respect voor het dier.
Olifanten worden dagenalng opgesloten in een koor zonder dat ze zich kunnen bewegen, worden op jonge leeftijd weggehaald bij de moeder, zonder bescherming en zonder eten e ndrinken.
Zij worden overgeleverd aan mensen die hen continu pijnigen met messen, haken en stokken tot aan bloedens toe en die pas stoppen als de olifant doet wat van hem verlangd wordt.
De lichte plekken die je bij de olifanten ziet zijn littekenweefsel. DIt zijn plekken die overgevoelig zijn gemaakt en met een lichte pijnprikkel doet een olifant dan al wat van hem verlangd wordt.
De ruggen van de olifanten hier zijn veelal doorgezakt door de gebruikte zadels.
Ook zie je overal littekenweefsel en bij een olifant zit zelfs een gat in het oor wat met een haak gemaakt is.
Er wordt ons veel verteld over de verschillende olifanten en wat ze meegemaakt hebben, hartverscheurend.
Daarnaast zijn we rondgelopen langs alle verschillende dieren die hier zitten en ook hier hebben we veel uitleg over gekregen.
In de middag zijn we gaan wandelen met een olifant en hebben we deze gewassen, op een diervriendelijke manier.
Hierna hebben we nog een mamaolifant met babyolifant gezien en een mannetjes olifant.
De meeste olifanten die gebruikt worden voor verkeerde doeleienden zijn vrouwtjes olifanten.
Deze zijn namelijk beter te temmen en minder agressief van nature dan een mannetjes olifant.
Aan het einde van de middag zijn we terug naar het resort gegaan en hebben we nog even gezwommen.
'S avonds zijn we met een groot aantal van de groep naar Hua Hin gegaan voor het afscheidsdiner..
Morgen vertrekt namelijk het grootste deel van de groep weer richting nederland.

Groetjes Ruud en Britt