Dag 28: Akaroa - Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 28: Akaroa - Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 28: Akaroa - Christchurch

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

09 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Om half 10 vertrekken we bij onze prachtige lodge. We rijden nog even langs de kust om te kijken of we dolfijnen zien maar helaas zien we er nu geen. Daarna rijden we via de summit road richting Christchurch. Dit is echt een prachtige weg! Op sommige stukken hebben we prachtig uitzicht, soms is het flink bewolkt en zien we vrijwel niks. Het weer wisselt ook, boven op de pas is het zo'n 13 graden terwijl het in het dal 22 graden is. Als we aankomen in Christchurch is de lucht strakblauw en is het 22 graden, wel waait het op sommige plekken best hard. In de middag wordt het zo'n 26 graden, we kunnen nog even genieten van het prachtige weer.
Vanuit ons motel kunnen we te voet naar het centrum. Eerst komen we bij de "kartonnen kerk" die de originele nu tijdelijk vervangt. Deze is namelijk zwaar beschadigd tijdens de aardbeving van 2011. Tegenover de kerk staan 185 witte stoelen, waaronder een maxicosi en een rolstoel. Deze staan er als eerbetoon aan de mensen die overleden zijn tijdens de aardbeving. Erg indrukwekkend.
Hierna lopen we verder richting het centrum. Na een lekkere lunch komen we aan bij cathedral square, het hart van het centrum. Dit is ook het gedeelte dat het hardst is getroffen tijdens de aardbeving en dit is op sommige plekken nog duidelijk zichtbaar. Met name van de oorspronkelijke kerk die hier stond is weinig over gebleven. Dit maakt diepe indruk.
Ook zien we verschillende nieuwe gebouwen en zijn ze nog steeds overal volop aan het bouwen.
Hierna lopen we richting i-site waar we informatie krijgen. De i-site ligt in het "Arts Centre" waar veel oude gebouwen bij elkaar liggen. Deze zijn in dezelfde stijl gebouwd als de ingestorte kerk en het is prachtig. Een groot gedeelte hiervan is al gerestaureerd na de aardbeving, in totaal gaat met dit gedeelte hier zo'n $290 miljoen mee gemoeid.
Hierna lopen we via de botanische tuin naar een herdenkingsmonument voor de slachtoffers van de aardbeving van 2011, indrukwekkend omdat er ook sommige persoonlijke teksten met foto's van slachtoffers bij staan.
Hierna gaan we op een terrasje zitten om nog te genieten van het heerlijke weer.
Vervolgens lopen we nog door de stad en gaan we uiteten bij een mexicaans restaurant. Het is nog lekker warm dus kunnen we onze laatste avond fijn de hele avond buiten zitten, een goede afsluiter van deze prachtige vakantie!!
Morgen vliegen we om 14.25u alweer terug helaas. De tijd is voorbij gevlogen!

• 09 Januari 2019 - 06:31

Miranda:

Erg leuk dat we jullie prachtige reis hebben kunnen volgen. Goede reis terug. Groetjes

• 09 Januari 2019 - 11:10

Jacqueline:

Was leuk je verslagen te lezen
    Ik wens jullie een goede terugreis

• 09 Januari 2019 - 12:10

Marianne:

Bedankt voor de mooie en gedetailleerde verslagen die je weer gemaakt hebt Britt.
    Het was fijn om jullie zo te volgen in Nieuw Zeeland.
    Goede terugreis en welkom terug in Kessel

• 10 Januari 2019 - 12:16

Joop En Annie Van Der Meer:

Mooie verhalen. Met belangstelling gelezen, ook al, omdat wij eind dit jaar een rondreis gaan doen.
    Bedankt en een goede terugreis gewenst.

• 10 Januari 2019 - 18:16

Gerdy:

Ha friends ja ja aan al ut moeis kump weer ein eind en ja det meug nao 4 waeke auk wal tied um weer vruuges en lates te dreije maedjes en auk veur de jonges deraan wie bluuger. Geej heb genaote en weej zien bliej det weej dit mei hebbe meuge belaeve . Weej zeen og weer gaer en ik zuuj zegge laot die vriendjes maar enne kier komme buizen um dan live nog wat foto's en verhaole te meuge huure van og. Want zoeas Peter zei weej hadden zoe zuunig doorgehalde.. te weinig gebuis umdet hae der neet beej waas dae zoeplap haha en ja voor wat hoort wat....weej heilige buunkes komme deraan!!