Dag 15: Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 15: Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 15: Kaikoura

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

27 December 2018 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Vanochtend zijn we net na 8 uur begonnen aan de Kaikoura peninsula walk. We parkeren de auto bij Point Kean en starten vanuit hier. Het eerste stuk is prachtig, een echte mustsee! We zien meteen weer een aantal zeehonden liggen, maar niet in de aantallen zoals we ze gisteren hebben gezien. We hebben geluk met het weer, want hoewel we het niet gedacht hadden is het heerlijk! Wat een verschil met gisteren. Gisteren was het bewolkt en waaide het flink, vandaag schijnt de zon en staat er amper wind. De wandeling duurt 3 tot 4 uur. Wij hebben er ruim 3 uur over gedaan.
Daarna gaan we naar het motel waar we ook lunchen en om 13.45u begint, na een half uur vertraging, onze boottocht op zoek naar walvissen. Dit is een behoorlijk pittige boottocht, als je veel last van zeeziekte hebt is deze niet aan te raden alhoewel ze er wel op voorbereid zijn (wij hadden zelfs minder ruwe zee dan gemiddeld). Je kunt voor hetzelfde geld ook met een vliegtuigje boven de zee vliegen, alleen duurt dit wat korter. Op een gegeven moment zien we de oceaan overgaan in een andere kleur. Het is hier zo bijzonder en je hebt een grote kans om walvissen te zien omdat hier een grote canyon onder water is, waardoor het op sommige plekken tot wel 1600m diep is en hier de warme subtropische golfstroom en de voedselrijke koude poolstroom bij elkaar komen.
We gaan op zoek naar een "sperm whale" oftewel potvis. Dit is een gigantische walvis die tot wel 19m lang kan worden. Na even geduld te hebben gehad zien we er een, genaamd Tiaki. Dit is een mannetje van 15,4m. Deze blijft vrij lang aan het oppervlak waardoor we hem goed kunnen bezichtigen. Hij ademt enkele malen en voordat hij weer gaat duiken (potvissen kunnen tot wel 2800m duiken!) op zoek naar een maaltijd slaat hij nog een keer met zijn staart en verdwijnt dan onderwater. Deze is van indrukwekkende grootte, maar stiekem hadden we gehoopt er meer te zien.
Daarna varen we richting de kust op zoek naar orka's en de terugweg verloopt wat soepeler en minder hobbelig dan de heenweg. Onderweg ziet een van onze medepassagiers een orka! We stoppen en zien nog een aantal orka's voorbij zwemmen, waarvan er 1 wel heel dichtbij komt! Wauw!!! Wat een ervaring!
Ook zien we veel verschillende vogels onderweg, zoals: huttons pijlstormvogels, salvins en gibsons albatrossen, westland- kaapse- en noordelijke reuzen stormvogels.
Hierna gaan we boodschappen doen om vervolgens lekker te barbecuen bij het motel. We mogen de bbq gebruiken en hoeven hem zelfs niet schoon te maken, wat een luxe!
Hierna gaan we terug naar de kamer.
Morgen gaan we via Arthurs pass (en als de tijd het toelaat Punakaiki pancake rocks) naar Greymouth.

Ik probeer overigens foto's te plaatsen maar dit lukt niet echt. En als het wel lukt komen ze allemaal in 1 map terecht, dus mochten jullie er willen zien dan adviseer ik even te zoeken
:) en anders even appen, dan stuur ik er zo door!