Dag 14: Motueka - Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 14: Motueka - Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 14: Motueka - Kaikoura

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

26 December 2018 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Vanochtend zijn we om 7u opgestaan. We hebben nog wat eten over van de afgelopen 2 dagen dus hebben een uitgebreid ontbijt. Ook maakt Ruud knakworst klaar. Deze stond echter op een elektrische kookplaat en had Ruud erop laten staan nadat hij de kookplaat uitgezet had. Hij had er geen rekening mee gehouden dat deze toch door bleef verwarmen, waarna we i.p.v. knakworst, knapworst hadden. Sjors was met vanalles tegelijk bezig en had het stokbrood iets te lang in de oven laten liggen waarna we een stokbrood met een zwart randje hadden. Desondanks hadden we een heerlijk ontbijt en zijn we vertrokken richting Kaikoura. Het zonnetje schijnt vandaag heerlijk en het is al 23 graden!
Onderweg is het landschap mooi. We komen langs Havelock en Blenheim maar hier is niet zoveel speciaals te zien volgens onze gastvrouw van de afgelopen 2 dagen.
Rond de middag komen we aan bij Kaikoura. Je ziet hier verschillende kleuren zee en ook een zwart strand, dit is geërodeerd basalt wat een vulkanisch gesteente is.
De zee is hier na 500m al 1200m diep, dit is ook de reden dat je hier zo goed walvissen kunt spotten. Omdat zij vlakbij de kust toch al op behoorlijke diepte kunnen zwemmen.
Onderweg zien we ook de nasleep van de aardbeving die hier in 2016 heeft plaatsgevonden. Rotsen en stenen die naar beneden zijn gekomen, flinke gaten in de weg en ook stukken weg die compleet opnieuw aangelegd zijn. Deze aardbeving heeft ervoor gezorgd dat het zuidereiland maarliefst 5 meter(!) opgeschoven is richting noordereiland.
Dan komen we bij een kolonie van wel duizenden zeehonden met allemaal kleintjes!!! Wauw! Van hele kleintjes, tot tieners en volwassenen die rustig slapen, spelen of zwemmen. Het is een prachtig gezicht.
We rijden door naar ons motel waar we rond 14.30u aankomen. Hier lunchen we en daarna gaan we naar de isite, voor informatie wat we nog kunnen doen. Er worden enkele wandelingen aangeraden en gezien mam haar knieblessures besluiten we er een van een half uur te doen aangezien het inmiddels 16.00u is geweest. We rijden naar de wandeling toe en daar staat dat het een wandeling is van 10 minuten en maarliefst 700 m. Wat een flop. Maargoed nu we er eenmaal zijn gaan we toch maar wandelen. Het stelt niet zoveel voor maar opzich is het wel mooi, een dichtbegroeid bos en oude bomen die behoorlijk groot zijn.
Hierna lopen we rond in een winkelstraatje in Kaikoura en vervolgens gaan we eten in een gezellige pub.
We gaan zo slapen, morgenochtend gaan we een wandeltocht doen en morgenmiddag gaan we als het weer het toelaat met de boot walvissen spotten. Hier in Kaikoura was het vandaag wat frisser dan in Motueka, zo'n 18 graden.

• 26 December 2018 - 15:47

Gerdy:

Ja zon wandeling det is noo ech wat veur mig mooi en gaar neet lang en dan dernao lekker aete en zitte in ein gezellig dink. Wal sjiek die ziejhund! Geej heb hiel wat belaef weer allein jaomer det die twiej koks vandaag der zonne kraom van hebbe gemak zwarte mik en klapworst..ja nou de volgende kier laot ge die maar de taofel dekken.
    Zo no morgen weer aan de arbeit en geej weer ad wandeling. Weej hure en zeen wal wat ge dan weer belaef genieten maar zoe saame!! En zurg det mam weer op de bein kump massage of zo...