Dag 7: La Fortuna- Rincón de la Vieja - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 7: La Fortuna- Rincón de la Vieja - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 7: La Fortuna- Rincón de la Vieja

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

16 Januari 2020 | Costa Rica, Fortuna

Om 5.30u gaat de wekker en om 6.30u gaan we op zoek naar kikkers. We hebben geluk want Monica vind er een en vlak daarna zien we er steeds meer! Het is de blue jeans gifkikker, die rood is met dus een "blauwe broek", je moet even weten waar je hem moet zoeken want hij is maar 2 cm groot, maar daarna zien we er verschillende rondhuppen. Ook zien we bij de lodge nog (parende) caracara roofvogels. Tevens zien we de topvan de vulkaan even maar nu ligt de rest van de vulkaan helaas voor een groot deel in de wolken.

Hierna gaan we ontbijten en om 7.30u vertrekken we. We rijden vandaag voor het laatst door het tropisch regenwoud want hierna gaan we naar droog tropisch woud en hebben we ook veel minder kans op regen.
We zijn net onderweg en dan spotten we een miereneter!! Wauw! Heel dichtbij, geweldig om te zien! Onderweg ruiken we ook een stinkdier maar we zien er geen.
Rond 8.10u komen we aan bij de plek waar we een wandeling gaan maken over hangbruggen. De wandeling is 3,2 km lang en we doen er zo'n 2 uur over inclusief uitleg en het zoeken naar planten, dieren en wachten tot we op de bruggen mochten.

We krijgen onder andere informatie over nesten van parasolmieren ookwel bladdragers, die wel 5 tot 6 meter diep en 50 meter breed kunnen zijn. De koningin van de parasolmieren legt larves en deze mier is zo groot als een kleine muis(?!).

Er is ook een ander soort mieren wat ookwel het leger van Costa Rica genoemd wordt, gezien zij met duizenden tegelijk komen. Ze noemen ze ook wel schoonmaakmieren want zij gaan 2 uur lang alles doodmaken/opruimen wat ze tegen komen en daarna gaan ze weer verder.
Ook krijgen we nieuwe inzichten met betrekking tot Tarzan... het blijkt namelijk zo te zijn dat Tarzan niet aan lianen slingert (die groeien namelijk vanuit de grond), maar aan luchtwortels (die van bovenaf groeien). Eigenlijk zijn we dus al die tijd een beetje voor de gek gehouden..
Onderweg zien we ook nog een valse koraalslang, een giftige wenkbrauwadder (ook een slang) en een kuif uil.

Aan het einde van de wandeling hebben we nog uitzicht op de vulkaan! Prachtig om te zien, maar helaas ligt de top nog in de wolken. Nadat we genoten hebben van dit uitzicht rijden we richting onze lunchplek.

Het eerste stuk rijden we een hele tijd langs een stuwmeer wat prachtig ligt.
Costa Rica is zo goed als zelfvoorzienend qua stroom door middel van wind, water en geothermische stroomopwekking.

Na het stuwmeer rijden we door een andere provincie, Guanacaste. Deze provincie heeft een eigen vlag en eigen folklore. Zij hebben jaren geleden moeten kiezen of ze bij Costa Rica of Nicaragua wilden horen en hebben er toen voor gekozen bij Costa Rica te horen. Echter ze worden wel, een beetje oneerbiedig, de Nica's die ze cadeau hebben gekregen genoemd door de Costa ricanen. In deze provincie heerst een cowboy cultuur.

Na een stop bij de supermarkt, komen we rond 16.15u aan bij de lodge. We zetten de koffers en de handbagage op de kamers neer en gaan dan eerst bij de cocktail/sunset bar naar de zonsondergang kijken. Wat een prachtig uitzicht hebben we hier! Na de prachtige zonsondergang staat "de peel in brand" en genieten we met een biertje en een cocktail van het uitzicht voordat we om 19u gezamenlijk gaan eten.

Deze lodge ligt overigens op een terrein waar vanalles en nog wat te doen is. Morgen blijven we alleen bij deze lodge en hadden we de keuze om verschillende activiteiten te ondernemen zoals canyoping, paardrijden, wandelen, van een glijbaan of vrije tijd en naar een koffiebranderij of aan het zwembad liggen. Keuze genoeg dus! Ruud en ik gaan morgenochtend canyoping en daarna ga ik paardrijden naar de waterval, Ruud niet. 's middags hebben we dan nog vrij en kunnen we kijken wat we gaan doen.

Het waait hier overigens extreem hard op de meeste momenten. De temperatuur is prima maar in het huisje lijkt het soms alsof het dak eraf waait. Dit schijnt hier alleen in de maand januari zo te zijn.

Overigens allemaal bedankt voor jullie reacties op de verslagen! Erg leuk en ook leuk om te zien dat jullie ons volgen!

• 20 Januari 2020 - 12:22

Emile:

Hoi Britt! Hoe ging het paardrijden? Ben je er niet afgevallen? En durfde Ruud niet? Wat weer een mooi verslag! Geniet maar lekker! Groetjes vanuit Kessel.