Dag 13: Qui Nhon - Nha Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 13: Qui Nhon - Nha Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 13: Qui Nhon - Nha Trang

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

16 November 2016 | Vietnam, Nha Trang

Xin Chao!

Om half 6 gaat de wekker want om 7u vertrekken we alweer.
We zien op dit vroege tijdstip al veel mensen actief bezig, ochtendgymnastiek op straat en zwemmende mensen in de zee.
Het is hier nog steeds wel communistisch en dit merken we wel aan sommige dingen. Zo is er hier 's ochtends propaganda waarin ook dingen gezegd worden over familyplanning.

Op straat staat op sommige plekken een weegschaal. Je betaalt 5000 dong (€0,20) en dan zegt de luidspreker je hoeveel je weegt en ook hoe groot je bent. Iedereen in de omgeving kan dit dan horen maar niemand maakt zich er hier druk om. Zoals al eerder gezegd, privacy kennen ze hier niet echt.

Ook rijden we langs een lepraziekenhuis. Vroeger kwam dit vrij veel voor hier en waren er veel lepraziekenhuizen. Tegenwoordig komt het wel nog voor maar lang niet meer zoveel als vroeger.

We zouden vandaag ook gaan kijken hoe de ronde bamboebootjes (de traditionele 'Thuyen Thung') gemaakt worden. Helaas zijn ze vandaag niet aan het werk. Tegenwoordig zijn er minder aanvragen aangezien de bootjes steeds vaker van kunststof worden gemaakt. Dit materiaal gaat langer mee en de bootjes zijn dan ook lichter. Ook worden de bootjes tegenwoordig steeds groter gemaakt en soms zit er een buitenboordmotor op.
De bootjes zijn rond gemaakt omdat de mensen vroeger belasting moesten betalen voor hun boot. Omdat de mensen ronde mandjes maakten zeiden ze dat het geen boot was maar een mandje en hoefden ze ook geen belasting te betalen.
Deze ronde bootjes worden gebruikt om vanaf een grote boot bijv. te peddelen om visnetten binnen te halen.

Ondanks dat we niet zijn kunnen gaan kijken op de werkplaats, is ons wel verteld hoe deze bootjes gemaakt worden en hebben we er ook foto's van gezien.
De bootjes worden gemaakt van bamboe, deze bamboe wordt eerst gespleten. Dan vlechten ze van deze platte bamboe een mat. Hierna graven ze een gat in de grond, leggen de mat hierop en gaan met een hamer op deze mat slaan zodat deze rond wordt. Dit werd dan met koeienpoep en lak ingesmeerd om het waterdicht te maken. Hierna werd dit gedroogd in de zon en vervolgens werd er nog eens lak overheen gedaan.
Een mandje kost rond de $200/300. Hier kunnen ze lang mee doen maar de mandjes moeten wel elk jaar opnieuw gelakt worden.

Bij onze volgende stop konden we de alcoholische drank zien die hier gedronken wordt. Bij de alcohol zitten allerlei dieren, zoals zeepaardjes, zeesterren, zeekomkommer, hagedissen, inktvis en nog veel meer. Ook waren er alcoholische dranken met honingraat erin en zelfs met de bijen er nog in. Dit zijn drankjes die met name door mannen hier gedronken worden omdat dit de potentie zou verhogen.

In de bus kregen we 4 quizvragen waarmee we originele flessen konden winnen waarin de rijstwijn hier geschonken wordt. Aangezien we goed opgelet hebben, hebben we geluk en hebben we er eentje gewonnen als souvenirtje. Nu nog kijken of we nog ruimte in ons koffer hebben haha.

Onderweg zijn we langs de Vung Ro baai gereden, dit was vroeger een belangrijke baai waar munitie en wapens binnenkwamen voor de Vietcong.
We rijden een flink stuk langs de kust en het is erg mooi hier! We hebben een koffiepauze gehad aan het strand van Dailan, een van de mooiste stranden van Vietnam.

Ook zijn we naar Cham tempels geweest in Nha Trang. Cham mensen zijn in de 2de eeuw naar Vietnam gekomen. Zij hebben in Vietnam gewoond tot de 19de eeuw en zijn toen het land uitgewerkt door de Vietnamezen. Tegenwoordig zijn er nog ongeveer 300.000 Cham mensen over die vooral in het zuiden wonen en sommigen van hen zijn moslim geworden.
De Cham mensen dragen een witte jurk, sommigen de hele dag en sommigen alleen met gelegenheden. Tegenwoordig hebben zij ook invloeden van het boeddhisme overgenomen zoals wierook etc.
In Vietnam waren 50 Cham tempels in totaal, maar er zijn er veel door de oorlog verwoest en er zijn nog maar 4 tempels over.

Voor de tempel staan pilaren. Deze worden gebruikt om te bidden en om offers voor te bereiden.
Wanneer we bij de tempel zijn zien we nog een traditionele dans. De tempel van binnen stelt niet heel veel voor.

Nha trang is ook bekend vanwege de zwaluwnestjes die ze hier verkopen zoals ik al eerder benoemd heb vanwege het speeksel van de zwaluwen. Witte nestjes kosten $4000 per kg en rode nestjes $8000 per kg. Hoe hoger de nestjes zitten hoe beter de kwaliteit, maar het is wel heel gevaarlijk werk om die nestjes weg te halen omdat mannen met bamboeladders die eruit moeten halen en kans hebben om naar beneden te vallen.

Rond 17.00u zijn we aangekomen bij ons hotel. Een gedeelte van de groep is vanavond naar een lokale barbecue geweest en wij zijn op eigen initiatief wat gaan eten.
Wat opvalt is dat hier erg veel Russen zitten. Schijnbaar is dit ook het seizoen dat de Russen hiernaartoe komen. Op veel plekken staan zelfs dingen in het Russisch geschreven.
Rond 22.00 zijn we terug bij het hotel en na een douche zijn we gaan slapen.