Dag 17: Knysna - Oudtshoorn - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 17: Knysna - Oudtshoorn - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 17: Knysna - Oudtshoorn

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

16 December 2017 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Vanochtend om half 7 de wekker en om 8.00u vertrekken we. De reis die we moeten maken is niet zo lang, maar de lodge waar we overnachten schijnt een van de mooiste te zijn dus onze gids wil daar graag om 14.00 zijn, omdat we vanaf 14.00u mogen inchecken.

We rijden eerst richting George, onderweg rijden we langs een mooi strand waar we nog even een fotostop maken. Soms zie je hier dolfijnen, maar die zien we helaas niet.

Daarna rijden we door naar een Struisvogelboerderij. We beginnen met een drankie, daarna krijgen we een rondleiding. Deze is erg leuk! We krijgen veel leuke en nuttige informatie. Een struisvogel kan 65 km per uur lopen voor ongeveer 3,5 km lang! Vrouwtjes zijn bruin en mannetjes zwart. Dit is handig met eieren broeden, overdag zitten gewoonlijk de vrouwtjes op de eieren omdat zij dan beter gecamoufleerd zijn en 's nachts de mannetjes omdat zij dan beter gecamoufleerd zijn. Vrouwtjes leggen 12 tot 16 eieren per keer. Struisvogels kunnen 40 tot 60 jaar oud worden en vrouwtjes kunnen in hun leven wel 2000 eieren leggen! De eieren zijn vrij groot en wegen ongeveer 1,5 kg per stuk. Als je een struisvogelei zou willen koken dan duurt dit maarliefst anderhalf uur voordat dit hard gekookt is. De schil van een struisvogel ei is erg dik en sterk, zij kunnen wel 120 kg verdragen (een volwassen struisvogel kan 120 kg wegen). Ook zien we een aantal babystruisvogeltjes, cuties! Je kunt pas vanaf 18 maanden zien of het een mannetje of een vrouwtje is. Struisvogels hebben een klein brein van ongeveer 30 tot 40 gram. Zij hebben grote ogen, die ongeveer 60 gram wegen en dus groter zijn dan hun brein.
Na de informatie mochten we nog kleine struisvogels vasthouden en volwassen struisvogels voeren. We moesten wel opletten met sieraden, want struisvogels houden van bling bling. Ze hebben ook dingen verzameld die struisvogels gegeten hebben, waaronder heel veel munten, een klein speelautootje, grote stenen etc. Zij eten ook 1,5 kg steentjes per dag voor hun spijsvertering. Nog 1 leuk weetje, het gewricht wat je ziet bij een struisvogel halverwege hun benen, is hun enkel. Hun knie zit net onder de veren.
Hierna hebben we een lekkere lunch en daarna rijden we weer verder.

Rond 13.30u komen we aan bij Buffelsdrift lodge in Oudtshoorn, waar we helaas maar 1 nachtje verblijven. Dit is echt de mooiste overnachtingsplaats waar ik ooit geweest ben! We slapen in luxe tenten diekoloniaal ingericht zijn, een grote slaapkamer, een terras en een grote badkamer met bad en een buitendouche. Vanuit onze tent hebben we prachtig uitzicht over een meertje. Hier mogen we niet zwemmen want hier zitten ook nijlpaarden. Ook zien we daar een hele hoop vogels.
Een aantal mensen van de groep, waaronder pap en mam, gaan olifanten voeren. Deze olifanten zijn niet mishandeld, maar vanaf kleins af aan hier opgevangen door mensen omdat hun moeder gestroopt is en ze anders geen overlevingskans hadden. Daardoor zijn ze gewend aan mensen. Iedereen die dit gedaan heeft vond dit een erg mooie ervaring!
Ruud is vandaag ziek en is een paar uur gaan slapen. Ik heb vandaag om 14.00u afgesproken met Faf, de Zuid-Afrikaan die ik in Zambia heb leren kennen. Hij is in Mosselbaai en is vanuit daar naar hier gereden zodat we elkaar konden zien. Eerst heeft hij Ruud leren kennen en later pap en mam. Nadat we bij de lodge een drankje hadden gedaan zijn we met pap, mam, Faf en ik het dorp in gegaan. Faf wilde ons wat laten zien van de omgeving en wilde ons ook naar een winkel brengen waar je tegen goede prijzen leer en ander soort spullen kunt kopen. Helaas was dit dicht omdat het vandaag een nationale feestdag is. We hebben wat rondgereden en zijn ook naar een winkel geweest, waar Faf ons wat van de lokale lekkernijen aangewezen heeft die we vervolgens geproefd hebben, zoals droe wors, biltong etc. Ook hebben we een soort nougat en iets met mais gekocht. Daarnaast hebben we poeder biltong wat een lekkernij schijnt te zijn om op de boterham te doen, wij zijn benieuwd! Hier wordt heel veel gedroogd vlees gegeten, dit is vroeger ontstaan toen mensen ver moesten reizen en veel houdbare etensproducten nodig hadden om lang onderweg te kunnen zijn. Ik vind met name de droe wors nog lekker ook :)
Daarna zijn we weer terug naar de lodge gegaan waar we nog een drankie hebben gedronken. Rond 17.45u is Faf weer teruggereden naar Mosselbaai. Hij is hier ook op vakantie met familie en over een paar dagen gaan zij waarschijnlijk ook naar Kaapstad, dus misschien dat we hem dan ook nog even kunnen zien!

Ruud was inmiddels wakker en voelt zich iets beter, waarna we rond 19.00u zijn gaan eten. We hebben heerlijk gegeten! Een aantal hadden struisvogel, wat echt een lekkernij blijkt te zijn. Ik had een burger van hertenvlees die ook erg lekker was! Tijdens het eten begon een van onze groepsleden, Piet, piano te spelen, prachtig! Het personeel zette er meteen een fooienpotje bij, erg leuk en gezellig. Na het eten voelde Ruud zich weer iets minder en iedereen was moe dus zijn we rond 21.00u naar de tent gegaan om te douchen en naar bed te gaan.
Morgen weer om half 7 de wekker en om 8u vertrek richting Kaapstad, voor helaas alweer onze laatste paar dagen :(

• 17 December 2017 - 17:53

Peter Verhaegh:

Geniet nog maar van Kaapstad, zeer de moeite waard!

• 17 December 2017 - 20:40

Miranda:

Leuk om je verhalen te lezen Britt. Geniet nog van jullie laatste dagen. Groetjes