Dag 11: Drakensbergen - Sani Pass - Reisverslag uit Sani Pass, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 11: Drakensbergen - Sani Pass - Reisverslag uit Sani Pass, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 11: Drakensbergen - Sani Pass

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

10 December 2017 | Zuid-Afrika, Sani Pass

Na een lange dag ging vanochtend evengoed weer om 6.00u de wekker. Na een heerlijk uitgebreid ontbijt zijn we om 7.00u vertrokken richting Underberg, waar we vanuit de bus overgestapt zijn op 4 wheel drives, waar we mee de Sani Pass op gingen om naar Lesotho te gaan. Lesotho is het hoogst gelegen koninkrijk.
De Sani Pass is erg slecht qua wegen, het eerste stukje was geasfalteerd, daarna een heel lang stuk hele slechte weg, een hele ervaring. Het was in ieder geval heel erg duidelijk waarom we met vierwielaangedreven jeeps omhoog gingen! Wat een avontuur. Over hele slechte wegen en door de rivieren! Na de grensovergang van Zuid Afrika naar Lesotho was de weg weer geasfalteerd en dus prima. Maar uiteraard hebben we op het einde van de dag deze hele pass ook weer teruggereden en dus ook weer over de slechte weg. Wij hadden een prima auto en eigenlijk nergens echt last van gehad, maar pap en mam zaten niet lekker, konden de benen niet goed kwijt en hadden door de wegen veel last van de rug helaas.
Vanaf de grenspost waar we Zuid-Afrika uitgaan tot aan de grenspost van Lesotho, zit er ongeveer 8 km tussen, dit stuk wordt niemandsland genoemd.

We hebben onderweg ook weer van allerlei bloemen en vogels gezien, waaronder verschillende ooievaars, kraanvogels, een salamander, een heel mooi klein groen vogeltje en nog vele anderen. Ook hebben we een waterbok gezien en een paar dassen ofzoiets.

Wij hadden een hele leuke gids, Warren. Hij heeft ons vanalles verteld over de Zulu cultuur en vond het erg leuk om de omgeving te laten zien. Hij vertelde ons ook dat het in Zuid-Afrika niet gebruikelijk is om naar de leeftijd van iemand te vragen, dit wordt eigenlijk nooit gedaan. Hij heeft ons wel verteld dat hij 36 was. Hij is getrouwd en heeft 2 zoons van 8 en 10, wat duur voor hem was omdat hij dan de familie van de bruid tegen die tijd moet betalen met koeien. Verder vertelde hij dat het gebruikelijk is om hier meerdere vrouwen te hebben, hij was dan ook op zoek naar een tweede vrouw. Hij wilde graag een nederlandse vrouw, maar onderweg kwamen we ook nog ergens `zijn toekomstige vriendin/vrouw' tegen, 'his lady'. Zij was 20 jaar oud, want mannen zoeken hier met name naar jonge vrouwen.

Ook hebben we heel veel herders (voornamelijk schapenherders) gezien. Met name in Lesotho hebben we er heel veel gezien. Deze mensen worden the blanket people genoemd, alle herders hadden ook een deken omgeslagen. De oorsprong hiervan ligt dat de koning van Lesotho een deken heeft gekregen van koningin Victoria. Hij vond deze erg mooi en om dit te laten blijken heeft hij het volk opgeroepen om dekens te gaan dragen en dit doen ze nog steeds. Uiteraard beschermen deze dekens ook tegen de weersomstandigheden hier.
Volgens onze gids zijn de kinderen in Zuid-Afrika in de bergdorpen vanaf een leeftijd van 5 (!) jaar herder tot ongeveer 18 jaar. In Lesotho ook vanaf 5 jaar maar daar zit vaak geen eindleeftijd aan wanneer ze stoppen. We zagen dan ook erg jonge kinderen.

In Lesotho zijn we gestopt bij een bergdorp geweest waar Basotho mensen wonen. Hier hebben we eerst een lekkere picknick als lunch gehad. Hierna werden we door een gids door het dorpje geleid. Eerst zijn we naar de traditionele medicijnvrouw geweest. Dit is een roeping, zowel mannen als vrouwen, jong en oud kunnen medicijnman/vrouw worden. Deze worden vaak aangewezen om dit te gaan doen en dan behoor je dit ook te gaan doen. Tegenwoordig gaan de mensen in deze dorpjes nog wel naar de traditionele medicijnvrouw/man maar zij kunnen ook naar klinieken of ziekenhuizen gaan.
Verder hebben we hier gezien hoe een dak op een hutje gemaakt werd, maar ook traditionele dansen etc. Dit was op zich leuk om mee te maken, maar het had wat ons betreft iets korter gemogen. We zijn ongeveer 2 uur in dit dorpje geweest.
Nadat we bij dit dorpje geweest zijn zijn we weer teruggereden via dezelfde weg naar Zuid-Afrika en toen hagelde het zelfs even flink!

We hebben vandaag verschillende soorten weer gehad. We zitten heel hoog in de bergen en het weer kan hier elke 10 minuten gigantisch veranderen. We hebben mist, zon, regen en hagel gehad vandaag. We hebben met de jas rond gelopen, maar ook in een hemdje gezeten.
Het hoogste punt waar we zaten was 3240 m hoog! Ook hebben we wat gedronken in de hoogste pub van Afrika, die op 2874 m hoogte lag.

Rond 18.00u waren we terug bij ons hotel. Hierna zijn we even naar de kamer gegaan en rond 19.00u gaan eten. Vrij snel na het eten zijn we gaan douchen en naar bed gegaan zodat we een beetje op tijd gingen slapen rond 21.30/22.00u.