Dag 9: Bayala - St Lucia - Reisverslag uit Bayala, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 9: Bayala - St Lucia - Reisverslag uit Bayala, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 9: Bayala - St Lucia

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

08 December 2017 | Zuid-Afrika, Bayala

Hoiiii allemaal!

Na het eten gisteravond nog even verder gegaan met (drank)spelletjes en toen het genoeg was geweest rond 22.30u naar bed gegaan.
Om 5.00u opgestaan, ontbeten en om 6.00u weer op gamedrive.
De zon schijnt vandaag! Heerlijk!
Voor ons is het fijn dat de zon schijnt nadat we toch al best wat regen gezien hebben, maar de mensen hier in Afrika zijn dolgelukkig dat het regent! Het heeft hier al enkele jaren veel te weinig geregend en de regen die nu al gevallen is in ongeveer een maand doet erg goed voor de natuur hier. De regen die wij afgelopen twee dagen gehad hebben is voor ons ongeveer normaal, voor hier is het enorm bijzonder en zeer welkom.
Maar voor nu schijnt de zon weer en gaan we op safari, met een leuke enthousiaste gids!
We zijn weer enorm bevoorrecht en enorme bofkonten, want vandaag zien we een jachtluipaard (cheetah)!!! En we zien niet alleen het jachtluipaard, we zien haar ook nog in actie!!! Het komt niet vaak voor dat je jachtluipaarden ziet en dan al helemaal niet in actie. Zelfs onze gidsen zien dit maar zeer zelden. Onze gids van gisteren (met 31 jaar ervaring), schatte dat hij ongeveer 60 keer in zijn leven een jagend roofdier gezien had, kun je nagaan!
De cheetah is op jacht naar impala's en wij hebben het geluk dat we hier getuige van mogen zijn. Helaas voor de cheetah is de jacht zonder succes (ik weet niet of ik dit erg vind omdat ik het zielig zou vinden). Maar het was in ieder geval heel erg gaaf om te zien! De omstandigheden waren voor de cheetah perfect, zij had de zon in de rug, de impala's keken tegen de zon in, ook was er een zacht briesje die van de impala's richting de cheetah blies, waardoor de impala's de cheetah niet konden ruiken.

Cheetahs hebben zwarte strepen onder de ogen die het zonlicht breken zodat ze zich beter kunnen focussen op de prooi. Cheetahs zijn de enige katachtigen die overdag jagen, daardoor hebben ze minder competitie van de andere katachtige roofdieren.
Leeuwen en luipaarden hebben witte strepen onder hun ogen, dit weerkaatst het maanlicht waardoor ze 's nachts goed kunnen zien.

Verder hebben we vandaag weer vanalles gezien: giraffen, veel blauwe gnoe's, een marshall arend, egyptische ganzen, europese honingbuizerd, bisschopsooievaar, zebra's, enkele bepaalde schildpadden die hun nek heel ver konden draaien, mestkevers, buffels, wrattenzwijnen en witte neushoorns.

Na de gamedrive waren we rond half 10 terug bij de lodge en zijn we vanuit hier vertrokken richting St. Lucia. Helaas moeten we eerst langs een soort huisartsenpost want 1 medereisgenoot is erg ziek, dus hier zetten we 2 reisgenoten af samen met onze gids. Onze buschauffeur brengt ons naar St. Lucia. Hier kunnen we zelf kiezen waar we willen lunchen, heerlijk want dit hebben we pas 1x gedaan deze reis. Fijn om nu zelf even te kiezen en met de meesten van de groep gaan we bij Braaza eten. Hier hebben we bijna allemaal Italiaans gegeten, maar ook het vlees en de rest was allemaal lekker! Heerlijk even weer wat anders dan alleen maar braai.

Na de lunch nog even naar de spar etc. en gelukkig zijn de twee medereisgenoten al terug en is alles goed gekomen! Erg fijn, want we maakten ons wel zorgen.
Hierna zijn we om 13.40u vertrokken naar de opstapplaats van de boot, want we gaan vandaag ongeveer 2 uur varen met de boot om nijlpaarden en krokodillen te spotten. Dit is zeker gelukt! We hebben heel veel nijlpaarden, ongeveer 6 krokodillen en heel wat vogels gezien. Het was een hele rustige boottour, maar wel heerlijk, aangezien de zon flink schijnt vandaag en er op de boot wel een lekker briesje hangt.

Om 16.00u gaan we naar het hotel, waar onze gids en buschauffeur er al voor gezorgd hebben dat onze koffers op de kamer staan, ideaal! Een gedeelte van de groep (waaronder wij) gaat nog zwemmen, pap, mam en nog wat anderen zijn op een terrasje gaan zitten of wat winkeltjes gaan bezoeken.

Na het zwemmen even snel gedoucht en vanavond mag wederom iedereen zelf kiezen waar hij gaat eten, met de jonkies gaan we eten bij een restaurant waar ze portugees en italiaans hebben en eigenlijk eet weer bijna iedereen italiaans. Het eten was prima, maar niet geweldig. We zijn in ieder geval blij weer dat we zelf mochten kiezen waar we wilden gaan eten.

Omstreeks 21.30u terug naar het hotel, waar we nog gekeken hebben of we nijlpaarden gezien hebben. Die komen 's nachts namelijk grazen en staan hier ook wel eens uit het zwembad te drinken, of hier voor onze kamer te grazen. Wij hebben ze helaas niet gezien. Hierna heb ik het verslag nog afgetypt en na het uploaden wil ik gaan slapen.

Morgen worden weo m 6.00u gewekt, om 6.45u ontbijt en om 7.30u vertrekken we.

Leuk dat jullie allemaal meelezen en bedankt voor de leuke reacties! Ik had geprobeerd wat foto's te plaatsen maar dat is helaas niet gelukt zoals jullie denk ik al gezien hebben. Mochten jullie foto's willen zien dan stuur mij maar even een appje, dan kan ik er een paar doorsturen!
We hoorden overigens dat er vandaag sneeuw en ijzel gevallen is in Nederland en dat er overlast was door het winterse weer, ook op Schiphol. Hier kunnen wij ons met ongeveer 30 graden niets van voorstellen, maar dat vinden we dan ook helemaal niet erg! We zijn overigens ook best een beetje verbrand vandaag, ondanks het insmeren. Maar ook dat komt allemaal goed!

Veel lieve groetjes uit een lekker warm Zuid-Afrika

• 08 December 2017 - 22:01

Frans En Jose:

Wat gaaf van die cheeta! Veel plezier nog!

• 10 December 2017 - 10:00

Gerdy:

Fam Timmermans heb ff alle verslagen gelaeze geej heb weer eine schoene tied in Zuid Afrika! Al hiel wet gezeen vd wilde biesten! Geniet dervan saame!