Dag 4: Ohrigstad - Kruger park - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 4: Ohrigstad - Kruger park - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 4: Ohrigstad - Kruger park

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

03 December 2017 | Zuid-Afrika, Krugersdorp

Hoiiii!

Gisteravond, nadat ik het verslag geplaatst had, zijn we nog wat gaan drinken in de bar. We zijn met een grote groep (36), waarvan 9 jongeren, best veel dus.
We zijn met de jongeren samen gaan zitten en na een gezellige avond met wat drankjes, was de barman vrolijk in zichzelf aan het zingen. Dat was een aanleiding om te vragen of hij voor ons wat wilde zingen.
Na een goede voorbereiding van de 2 barmannen samen, hebben ze samen voor ons gezongen, geweldig! Spontaan optreden en erg leuk.
Daarna wilde ik nog even douchen voordat ik naar bed ging, maar helaas stond er stroom op de kraan dus dat heb ik maar niet meer gedaan.

Om 5.00u de wekker gezet om op te staan voor de zonsopgang, maar helaas was de zon al bijna helemaal op. Desondanks toch nog even kunnen genieten en een paar mooie foto's gemaakt.
Hierna geprobeerd nog even te slapen maar dat is niet echt meer gelukt. Om 6.00u ging de wekker omdat ik vanochtend nog even wilde douchen, gelukkig stond er deze keer geen stroom op.
Om 7.00u aan het ontbijt waar we ook getrakteerd werden op gezang, begeleid door een djembe, door een groep medewerkers van de lodge. Erg leuk!
Om 8.00u is de bus vertrokken en terwijl we net wegrijden zien we nog een hele groep buffels voorbij komen! De buffel is de gevaarlijkste antilope.

Als eerste zijn we naar de Blyde River Canyon geweest waar we een prachtig uitzicht hebben over de op 3 na grootste canyon ter wereld. Hier zijn 3 rondavels te zien, rondavels zijn een soort woningen, maar dan zijn dit berggesteenten. Erg apart en echt een heel mooi uitzicht!!
Hierna zijn we naar de Bourke's Luck Potholes geweest waar rivierdraaikolken ronde gaten in de rotsen hebben gevormd. Ook dit is erg mooi om te zien, en uiteraard hebben we hier over de rotsen geklommen voor de beste uitzichten.

Hierna zijn we naar de Lisbon waterval geweest. Hier hadden we vanuit twee kanten mooi uitzicht over enkele watervallen en daarbij ook regenbogen!
Vervolgens zijn we naar God's Window geweest. Het is hier meestal mistig, maar wij hebben geluk vandaag en omdat er goed zicht is zouden wij zelfs Mozambique kunnen zien liggen, en dat zal best maar we hebben geen idee waar haha. Het is een mooi weids uitzicht, maar wij vinden de Blyde River Canyon mooier!

Hierna zijn we gaan lunchen in Graskop bij Harrie's pancakes en hebben we even rond kunnen lopen in het dorpje om wat boodschappen in te slaan bij de Spar. Voor mij leuk om te zien, omdat er veel herkenbaar is van de producten (zoals drank en chips) die wij in Zambia altijd kochten.

Daarna zijn we naar onze lodge gegaan, die in het Krugerpark ligt! We slapen nu 2 nachten in het Krugerpark, in tenten met wel een eigen badkamer met een warme douche en wc, maar zonder verdere luxe. Ook zijn we aan onze malariapillen begonnen gezien we in de tijd zitten dat de malariamuggen actief zijn. Het Krugerpark is bijna net zo groot als de helft van Nederland. Voordat we het Krugerpark inreden zagen we echt hoe de plaatselijke bevolking woont, wat mij echt deed denken aan hoe het in Zambia is, voor ons het Afrika zoals we het "kennen". De meeste huizen hebben geen stromend water, wel stroom, maar vaak zijn het kleine huisjes. Tot vandaag hadden we voor ons gevoel vooral veel welvarend Zuid-Afrika gezien.
Rond 15.45u zijn we aangekomen bij onze lodge en we moeten ons haasten, zeker aangezien onze koffers pas rond 16.20u bij onze kamer was en daar onze zonnebrandcreme in zat. We gaan namelijk om 16.30u een Sundowner gamedrive doen, oftewel met zonsondergang een game drive om wilde dieren te gaan spotten. Zo hebben we hopelijk een grotere kans om ook een hyena en een jachtluipaard te spotten omdat zij met name in het donker jagen en zichtbaar zijn. De eerste keer dat we echt op zoek kunnen gaan naar de Big 5, want hier zitten ze allemaal!
Helaas hebben we geen jachtluipaard of hyena gezien, maar we hebben wel buffels, nijlpaarden, impala's, een koodoo en wat vogels gezien. En het was een mooie ervaring, halverwege onze gamedrive hebben we een stop gemaakt met de 3 jeeps samen (21 van de 36 mensen van onze groep waren mee), en toen kregen we wat te drinken (amarula en sherry) en nootjes en popcorn.

De Big 5 bestaat overigens niet uit de 5 gevaarlijkste dieren, want dan zou een nijlpaard er bijv. ook bij horen te zitten. De Big 5 bestaat uit de olifant, de buffel, de neushoorn, jachtluipaard en de leeuw. Dit waren de 5 beesten die jagers vroeger graag als trofee thuis aan de muur wilde hangen omdat dit de beesten zijn die het moeilijkst te jagen zijn en waarbij men het meeste gevaar loopt.

Het was vandaag overigens rond de 36 graden, morgen worgen wordt het volgens onze Piet Paulusma iets cooler, namelijk rond de 35 graden. Morgenvroeg gaat de wekker om 5.00u want om 6.00u gaan we alweer het Krugerpark in de hele dag! Dus vanavond na het eten zijn we maar een keer op tijd naar onze tent gegaan, rond 21.00u om vervolgens snel te douchen en te gaan slapen zodat we morgen weer fris en fruitig zijn!

• 05 December 2017 - 17:14

Emile:

Hallo Britt!!!!

Wat een mooie verslagen schrijf je weer. Het is echt de moeite om die weer op mijn gemak te lezen, en er van te genieten hoe je alles omschrijft. Als je weer naar huis komt, dan breng je maar de helft van de temperatuur mee van wat het daar is dan kunnen we hier ook nog genieten van het weer. Anita geniet ook van de verslagen die je maakt, en zegt maar steeds wat is het hier koud. Geniet nog lekker van jullie vakantie, en ik hou de berichten in de gaten.

Groetjes uit het brrrrrrrrrrrrrrrrrr Kessel

• 05 December 2017 - 18:20

Jacqueline:

Er herkenbaar 15 jaar geleden ook bij harrie's pancakes gegeten
    Geniet maar lekker van dit mooie land