Dag 18: Ho Chi Minh - Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 18: Ho Chi Minh - Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 18: Ho Chi Minh - Can Tho

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

21 November 2016 | Vietnam, Can Tho

Vandaag gaan we vanuit Ho Chi Minh naar de Mekong delta. Het slib van de Mekongdelta is heel vruchtbaar, dus hier zijn veel mangrovebossen, kokos-, fruit- en rijstplantages. Ook wordt er veel meerval en tilapia gekweekt hier. Normaal was er elk jaar wel een overstroming waardoor de grond extra vruchtbaar was, maar de laatste twee jaren zijn er geen overstromingen geweest dus zijn de oogsten op dit moment niet zo goed. Dat de overstromingen nu niet meer zijn geweest komt mede doordat er veel dammen gebouwd worden in China en bij andere meren.

Eenmaal aangekomen in Cai Be stappen we op een boot. Vanuit hier gaan we over de Mekong rivier varen en maken we ondertussen een stop. We stoppen bij een familiebedrijfje waar van alles en nog wat gemaakt wordt. Onder andere veel rijst- en kokosproducten zoals koekjes werden hier gemaakt. Ook konden we hier de alcoholische drank proeven waar slangen etc. in zitten, eigenlijk heeft iedereen wel geproefd behalve ik haha. Het schijnt zelfs best lekker te zijn!
Al met al was het erg leuk om te zien, alles werd met de hand gemaakt en vervolgens konden we ook nog wat producten kopen.

Wanneer we verder varen zien we nog verschillende drijvende marktjes onderweg. Ook zien we boten die zo volgeladen zijn dat het water het dek oploopt, maar het kan hier allemaal.
Van de vrouw van de kapitein krijgen we nog een verse kokosnoot om te drinken en ondertussen zitten we heerlijk achter op de boot te genieten van het zonnetje.

Vervolgens stoppen we bij ons lunchadres. Er zit hier een heeeeele dikke python en we zijn blij dat die netjes in zijn kooi opgesloten zit . Er is een aparte tafel voor mensen die geen vis eten en dat is misschien maar goed ook. Er wordt een complete vis op stok geserveerd (de olifantsoorvis), een lokale lekkernij. Onze groepsgenoten vinden hem ook heerlijk, maar wij als –niet visetende- personen vinden het prima zo. Het eten wat wij krijgen is niet zo lekker, maar we hebben voldoende gegeten.
Na de lunch varen we nog een verder over de Mekong rivier en het is heerlijk om nog even te kunnen genieten van alles wat je hier ziet. De boten waar ze mee rondvaren zouden bij ons al lang afgeschreven zijn, maar hier wonen mensen zelfs op dit soort boten. Ook zien we enkele mensen die zich aan het wassen zijn in de rivier. Het water is vervuild, de vissen zwemmen om de voeten, ik kan me niet voorstellen dat je er heel schoon van wordt maar de mensen leven hier zo en het is mooi om te zien.
Na de boottocht hebben onze gidsen geregeld dat we nog naar een lokale markt gaan in Vinh Long waar ze normaal niet heengaan. Wederom erg leuk om te zien, omdat dit écht een lokale markt is en hier volgens mij weinig tot geen toeristen komen. Van rijst en groenten tot slangen, schildpadden, levende kippen en eenden die met de poten bij elkaar gebonden zijn, levende vissen waar de kaak eruit geknipt wordt, we kijken onze ogen uit. Niet heel smakelijk om te zien, volgens mij laten we dit ook blijken en de lokale mensen lijken het maar al te leuk te vinden.
We zien scooters die volgeladen worden en een vrouw die zich, op de markt, in een kom water de haren aan het wassen is.
We hebben uitgebreid kennis gemaakt met de cultuur van Vietnam en ik vind het prachtig!

Vanuit hier rijden we met de bus naar ons hotel in Can Tho. We hebben nog enkele uurtjes vrije tijd en pap, mam, Natasja, Ruud en ik lopen nog even over de markt. Hierna gaan we terug naar het hotel en om half 8 hebben we helaas alweer ons afscheidsdiner.
Het eten was heerlijk en na het eten houdt Natasja een speech voor de buschauffeurs en onze gidsen. We zijn ze erg dankbaar, we hebben geluk gehad! We hebben buschauffeurs gehad die ons overal veilig naartoe hebben gebracht en gidsen die ons een heel stuk wijzer hebben gemaakt over dit land! Dit waarderen we enorm en laten we dan ook merken, wat zij op hun beurt weer erg waarderen. Het was een gezellig afscheidsdiner en als afsluiting gaan we met een gedeelte van de groep nog wat drinken op het terras. Hierna gaan we terug naar het hotel voor onze, helaas, laatste nacht alweer in Vietnam.