Dag 8: Hue - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 8: Hue - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 8: Hue

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

11 November 2016 | Vietnam, Vinh

Om 6.15u ging de wekker, we vertrekken vroeg zodat we op tijd bij de citadel zijn om de drukte enigzins te vermijden.
De citadel is gebouwd tussen 1804 en 1833 en is gebouwd naar aanleiding van een ruzie tussen twee families. De Nguyen familie heeft deze citadel gebouwd. In totaal hebben er ongeveer 2000 mensen in de citadel gewoond.
De citadel is in de oorlog grotendeels verwoest maar ze zijn hard bezig om alles weer op te bouwen zoals het was. Het "nieuwe" gedeelte is wel oud gemaakt, zodat het lijkt alsof dit nog origineel is, erg mooi gedaan.
Persoonlijk zegt de citadel mij niet heel veel, ik vind de tunnels van gisteren bijvoorbeeld veel indrukwekkender.
De citadel heeft meerdere ingangen en elke ingang was voor een aparte groep, zoals bijvoorbeeld de keizer of de mandarijnen.
Middenin de citadel is een toren die 13m hoog is en niemand in Hue mocht hoger bouwen dan deze toren. Vandaar dat aan deze kant van de rivier vrijwel geen hoogbouw is. Aan de andere kant van de rivier is wel genoeg hoogbouw.

Er zijn 13 keizers geweest in die tijd, maar voor 10 keizers is een altaar gebouwd in een apart gebouw in de citadel. De andere 3 keizers hadden 'foute dingen' gedaan, gezondigd dus en daardoor kregen zij geen altaar.

In de citadel ligt nog een 'verboden stad' hier mochten alleen de keizers komen met hun vrouw, eunichen (gecastreerde mannen --> zij konden namelijk niet in de verleiding komen) en de minnaressen van de keizers. De eunichen maakten een planning wanneer welke minnares bij de keizer mocht komen. Op deze manier konden ze ook altijd nagaan of de minnaressen wel echt zwanger waren van de keizer, zij registreerden op de minuut precies wanneer de minnares bij de keizer was geweest.
De minnaressen mochten binnen de muren van de citadel komen, maar niet daarbuiten.

Een van de keizers (de 2de van de Nguyen dynasty) had 500 vrouwen en 142 kinderen.
Deze koning staat ook bekend om de rijstwijn die we bijna elke avond bij het eten krijgen.

De keizers maakten voor hun dood vaak al hun eigen graftombes. Deze graftombes liggen niet in de citadel maar verspreid over meerdere plekken. De meeste keizers maakten er meerdere zodat de bevolking niet wist waar hij begraven werd. Omdat het hier gebruikelijk is dat er waardevolle spullen mee begraven werden zoals goud en geld, waren ze bang dat mensen het graf anders leeg zouden roven. Er zijn zelfs mensen geexecuteerd omdat zij wisten waar de keizer begraven zou worden. Om te voorkomen dat dit bekend zou worden werden zij dan geexecuteerd.
Een van de keizers heeft het anders gedaan, Khai Dinh de 12de keizer. Hij heeft 1 enorme graftombe gebouwd. Hij was niet bang dat ze het leeg zouden roven aangezien hij bijna al het geld heeft uitgegeven aan het bouwen van de graftombe en er dus ook niets was om te roven.
Bij deze graftombe zijn we ook gaan kijken. Het was een enorm bouwwerk, van binnen ook prachtig gemaakt. Khai Dinh is op zijn 41ste overleden aan tuberculose. Omdat hij zo jong gestorven is was de graftombe nog niet af, maar deze is alsnog afgemaakt en hierna is hij hier begraven.

Hierna zijn we naar de boeddhistische nonnen gegaan waar we geluncht hebben. De nonnen mogen vanaf 16 jaar officieel intreden. Voordat ze mogen intreden moeten ze eerst minstens 2 jaar studeren in het klooster. Wanneer ze dan officieel intreden scheren ze hun haren af. Wanneer ze nog niet volledig ingetreden zijn hebben ze nog wel een flinke pluk haar voor op hun hoofd en de rest kaal. Er zijn ongeveer 30 permanente nonnen en er zijn nonnen die overdag deelnemen aan de activiteiten en 's avonds weer terug naar huis gaan. Sommige nonnen zijn wees, leven in armoede of hebben te maken met huiselijk geweld waarna zij de keuze maken om als non verder te gaan. Er zijn 30 nonnen die hier permanent in dit klooster wonen.
De nonnen hebben een strak tijdschema, zij staan om 3.30u op, hebben overdag een heel programma en hebben om 21.30u de laatste activiteit waarna zij tegen 22.00 naar bed gaan.
De nonnen eten vegetarisch en wij hebben dan ook een vegetarische lunch gehad. Behalve de vijgen vond ik het allemaal best lekker. De tofu zat weinig smaak aan, maar de kroepoek en de wonton onder andere waren heerlijk!

Na de lunch zijn we naar het hotel gegaan en hadden we de middag en avond vrij. Helaas heeft het bijna de hele ochtend geregend. 's Middags was het gelukkig droog. Ik ben met een gedeelte van de groep de stad in gegaan. Hier kwamen we al vrij snel een terrasje tegen en daar zijn we dan ook even blijven hangen.
Terwijl we op het terrasje zaten werd ik nog aangesproken door iemand of ik uit Kessel kwam. Toen ik goed keek zag ik wie het was, erg toevallig! Ik heb haar al heel lang niet gezien omdat ze tot 2002 in Kessel gewoond heeft maar daarna verhuist is.

Hierna zijn Wilfred, Natasja en ik terug naar het hotel gegaan want wij hebben om 19.00u een fietstocht. Zes anderen die mee waren gaan niet mee met de fietstocht.
Om 19.00u vertrekken we met de fietstaxi's, we hebben een erg leuke toch gehad door een mooi verlicht Hue.
Ondertussen stonden we nog ergens in de file om door een tunneltje te mogen, later bleek dat dit was omdat er twee wagens voor een begrafenis langs kwamen (een voor de kist en een altaartje).

Na de fietstocht zijn we met bijna de hele groep bij restaurant Ushi gaan eten, waar we heerlijk gegeten hebben. Rond 22.00u zijn we richting het hotel gegaan en na een douche gaan slapen.