Dag 3: Halong bay - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 3: Halong bay - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 3: Halong bay

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

06 November 2016 | Vietnam, Hoi An

Om 6.30u staan we op en om 8.00u vertrekken we richting Halong bay. Onderweg maken we een stop. Hier kunnen we wat eten of drinken halen en uiteraard souvenirs.
Er zijn hier prachtige borduurwerken te koop waarvan je van een afstandje niet ziet dat het geborduurd is. We zien ook hoe deze gemaakt worden. Het schijnt dat dit allemaal mensen met een beperking zijn, hoewel dit niet aan iedereen te zien is.
In de oorlog is gebruik gemaakt van chemische wapens. Ten gevolge daarvan hebben deze mensen een beperking opgelopen en zijn er later ook nog kinderen geboren met een beperking.
Na deze korte stop zijn we verder gereden, waarna we na ongeveer 4 uur rijden aankwamen op onze bestemming bij Halong bay.
Ongeveer alle namen en dingen hier in Viëtnam hebben een betekenis. Zo ook Halong bay, dit betekent de 'baai van de neerdalende draak'. Er zijn heel veel verhalen die rond gaan die vertellen hoe Halong bay ontstaan is, maar de meeste hebben te maken met een draak. Vietnamezen hebben enorm veel fantasie en legendes en vertellen deze ook heel graag.
We mogen inchecken op de boot en gaan eerst even in de cabines kijken. Er is een tweepersoonsbed, een bureautje en een badkamertje met een douche wc en wastafeltje. Het ziet er netjes uit. De boot gaat meteen varen en wij beginnen met een lunch op de boot, welke goed verzorgd is.
Daarna gaan we genieten van het uitzicht op Halong bay. Het ziet eruit zoals op de foto's, alleen waar ik dacht dat het een relatief klein gebied was, blijkt het gigantisch groot te zijn, namelijk 1500 vierkante kilometer. Om 15.00u gaan we naar een grot op Halong bay. Wij hebben gids Sjors vanuit thuis even geraadpleegd (ja we hebben zelfs WIFI op de boot) om na te gaan hoe Halong Bay ontstaan is. Hij vertelde dat Halong bay bestaat uit kalksteengebergte en dit is het resultaat van erosie door middel van oplossing van het kalk. Hierdoor zullen er waarschijnlijk ook veel grotten te vinden zijn en 1 daarvan gaan wij nu bezoeken. De mensen hebben hier nogal wat fantasie en ze zien in elk gesteente wel een beest of een mens of wat dan ook. De meeste hiervan herkennen we ook wanneer ze het aanwijzen. Verder vind ik de grotten persoonlijk niet heel bijzonder nadat ik er inmiddels toch al heel wat gezien heb.
Vanuit de grotten gaan we verder naar een eilandje waar een strandje bij is en waar we kunnen zwemmen en naar de top kunnen klimmen. Een aantal van onze groep zijn gaan zwemmen en een aantal is naar de top geklommen waaronder ook wij. Het was een flinke klim maar dan had je wel een mooi uitzicht. Toen we weer beneden waren hebben we de temperatuur van het water nog getest en die was heerlijk! Het is hier rond de 30 graden, maar bewolkt en dus ook goed vol te houden.
Wanneer we weer terug op de boot zijn begint het te schemeren. Het anker wordt uitgegooid en op deze plek blijven we overnachten.
Om 18.00 is er een kookdemonstratie, hierbij laat de kok ons zien hoe je een verse loempia maakt en een decoratieroosje kunt maken van een tomaat. Er zijn nog een paar fanatiekelingen die dit ook gaan proberen.
Het ziet wel komisch uit, aangezien twee mannen van onze groep dit ook gaan proberen. De Vietnamezen zijn vrij klein en wij Nederlanders vrij groot natuurlijk. 1 man van de groep is 2m lang en bijna drie koppen groter dan de kok.
Hierna hebben we een heerlijk diner op de boot en na dit diner is er een mogelijkheid om een film op het dek te kijken of te gaan vissen. Helaas zijn diegenen die zijn gaan vissen er niet in geslaagd om iets te vangen. Diegene die besloten hebben de film te gaan kijken zijn er niet in geslaagd om hem af te kijken maar het idee was goed.
Vervolgens hebben we met een groot gedeelte van de groep gezellig gekletst onder het genot van een drankje!
Rond 23.30u zijn we naar bed gegaan, toen was de dag lang genoeg geweest.

• 07 November 2016 - 14:26

Emile Timmermans:

Hallo allemaal!

Britt het is weer een mooi verslag wat je hebt gemaakt!!! Ik heb het weer met veel genot gelezen. Ik zag op Fam. Timmermans dat pap goed kan dragen op een foto, maar dat hoedje daar moet je wel spleetoogjes bij hebben en die had hij niet. Dus niet genoeg gedronken!!!!! Laat hem maar wat vietnameze loempia's dragen en breng die mee. Dan kan ik daar hier ook van genieten. (HEERLIJK) Geniet maar lekker allemaal! Ik en Anita wensen jullie nog vele mooie dagen! Groetjes vanuit het regenachtige en koude Kessel. Ze melden hier natte sneeuw brrrrrrrrrr