Dag 6: Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu Dag 6: Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Britt Timmermans - WaarBenJij.nu

Dag 6: Chiang Rai

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

18 September 2015 | Thailand, Chiang Rai

Goedemiddag!

Vandaag zijn we om 8.00 uur vertrokken na een ontbijt.
We zijn de bergen in gegaan, naar bergstammen.
Onderweg zijn we nog bij een rijstveld gestopt, interessant om te zien hoe de rijst groeit.
De rijstvelden staan hier gewoon op vlakke grond, niet zoals ze die in Indonesie kennen.
Hier waren ook aparte plantjes, als je deze aanraakte klapten ze dicht.
Ik heb het gefilmd maar foto's en filmpjes uploaden vanuit hier gaat erg moeizaam.
In Thailand leven nog verschillende bergstammen.
Er is wel een programma sinds een aantal jaren opgezet, hierdoor blijven bergstammen nu op vaste plekken en trekken ze niet meer rond.
In ruil hiervoor hebben ze bijvoorbeeld stromend water en elektriciteit gekregen.
Ook is er een toeristenprogramma opgezet.
De bergstammen krijgen natuurlijk ook moderne invloeden mee en leven niet meer geheel zoals vroeger.
De berg waar wij zijn geweest leven de Lahu en Hmong stammen, hieronder heb je dan ook weer verschillende groeperingen.
Ons beeld van bergstammen is vaak vertekend, zo hebben zij wel traditionele kleding maar die dragen ze eigenlijk alleen met festivals en niet dagelijks.
Desondanks leven de bergstammen nog in armoede en is er wel degelijk achterstand op de rest van de mensen die hier leven.
Door de moderne invloeden hebben zij het nu wel iets makkelijker dan vroeger.
We zijn eerst naar een schooltje gegaan hier.
Hier hebben we even binnen mogen kijken, de kinderen zingen eigenlijk continu.
Met de liedjes die ze zingen leren ze zich bijvoorbeeld wassen, tanden poetsen etc.
Het zijn dus wel allemaal functionele liedjes met een boodschap.
Hierna zijn we door het dorp gelopen en naar de medicijnman gegaan.
Hier mochten we binnen in zijn huis. De medicijnman heeft 1 vrouw en 5 kinderen en 2 hutjes.
Het is er primitief, ja ze hebben een dak boven hun hoofd maar er zit bijvoorbeeld geen vloer in. Ook hebben zij wel een tv maar dan wel een hele oude waarvan ik mij afvraag of deze nog werkt.
De bergstammen spreken hun eigen taal maar kunnen deze niet schrijven.
Het is een soort dialect, maar het lijkt niet op het thais en onze thaise gids kan er ook niets van verstaan.
Er is een jongen van de bergstam mee die wel thais spreekt en hij vertaalt het naar het thais.
Dan vertaalt onze thaise gids het naar het engels en soms onze nederlandse reisleider dan weer naar het nederlands.
Het is dus een vertaalfestijn maar wel leuk!
De medicijnman werkt bijvoorbeeld met geesten en hij legt uit hoe hij dit dan doet en van welke instrumenten hij op welke manier gebruikt maakt.
Vervolgens hebben we nog een filmpje gezien over de verschillende bergstammen die thailand heeft waarna we in een hutje hebben geluncht.
Hiervoor moesten we wel even een steile weg omhoog, maar het uitzicht was het zeker waard!
Prachtig uitzicht!
Tijdens de lunch begon het steeds harder te regenen.
Omdat we op een gegeven moment toch terug naar de bus moesten zijn we door de stromende regen gelopen met onze poncho's.
We mogen echter niet klagen want dit is de eerste keer dat we echt door de regen moeten lopen terwijl we in het regenseizoen zitten.
Vanuit hier weer richting het hotel.
Rond 15.00 kwamen we aan bij het hotel en hadden we 2 uurtjes voor onszelf.
Om 17.00 vertrekken we weer want we krijgen een Thaise massage!
Hierna hebben we de avond weer vrij te besteden, dus we kunnen zelf ergens gaan eten en een terrasje pikken en vervolgens met een Tuktuk terug naar het resort.
Morgen vertrekken we naar Chiang Mai.

Tot de volgende keer weer!
Groetjes Ruud en Britt